انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

برجام و FATF

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۰۶ ق.ظ

در همان زمانی که تفاهم‌نامه‌ی ژنو منتشر شد، بسیاری به تفاوت دو متن انگلیسی و ترجمه‌ی فارسی آن اشاره کردند. در برجام هم همین مشکل بود و از آنجا که این معاهده‌ها متن فارسی رسمی نداشت، مشکل پیچیده‌تر بود. اما یکی از نکاتی که ندیدم کسی به آن اشاره کند، تحریف نام برجام بود. برجام مخفف «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» است. بنابر این باید نام انگلیسی آن همین معنا را برساند. اما نام انگلیسی آن «Joint Comprehensive Plan of Action» است. ترجمه‌ی این عبارت «طرح جامع مشترک برای اقدام» است. دو تفاوت اساسی میان این دو عبارت است.

تفاوت اول این است که این معاهده یک طرح (Plan) است نه یک برنامه. اگر چنین است، در این صورت باید این طرح یک سند برنامه داشته باشد که از چشمان نامحرمان پنهانش کرده‌اند (دقت شود، کدخدا نامحرم نیست؛ نامحرم رعیت خرده‌پای ایرانی است). شاید در همین سند برنامه‌‌ی پنهان، تعهد به چیزهایی مانند FATF گنجانده شده و اساساً این‌ها چیز جدیدی نیست. البته اگر FATF یک تعهد جدید باشد، باز هم برای رفع تحریم‌ها کفایت نمی‌کند. چون بانک‌های ایران سالیانی تحریم‌ها را رعایت نکرده‌اند و باید جریمه‌‌ی عدم رعایت تحریم‌ها را به کدخدا بپردازند! شاید هم در همان سند برنامه متعهد به پرداختن جریمه شده‌ایم و خودمان خبر نداریم. واقعاً برجام صدها مشکل را حل کرده است، اما مشکل چه کسی را؟

تفاوت دوم این است که مشترک در عبارت انگلیسی صفت طرح است، نه صف اقدام. طرح را دو طرف مشترکاً نوشته‌اند، اما اقدام مشترک نیست. همان ادبیات «کدخدا و رعیت» برای بیان تفاوت این دو خیلی مناسب است. وقتی برای رفع اختلاف دو کدخدا معاهده‌ای نوشته می‌شود، هر یک از دو کدخدا در معاهده اقداماتی را متعهد می‌شوند تا اختلاف فروکش کند. اما وقتی کدخدا رعیتی را زیرشلاق می‌برد تا او زمینی یا آبی را به کدخدا واگذار کند، در این صورت رعیت زیر معاهده‌ای را امضا می‌کند و این امضا یعنی در تدوین معاهده مشارکت داشته است. اما در چنین معاهده‌ای کدخدا قرار نیست اقدامی انجام دهد و حتی اگر تعهد کند رعیت شلاق نزند، این تعهد هیچ ضمانت اجرایی ندارد. اما در آن معاهده رعیت تعهد می‌کند سند زمین یا آبی را به نام کدخدا کند و این یعنی اقدام و البته شلاق کدخدا هم ضمانت اجرای آن است. به تعبیر دیگر، «طرح جامع مشترک برای اقدام» عنوانی برای قرارداد تسلیم است. در قرارداد تسلیم هم حلوا خیرات نمی‌کنند، بلکه نه تنها باید با FATF تمام اموالت را برای کدخدا رو کنی؛ بلکه فردا و پس فردا روشن می‌شود که تمام امنیت و ناموست هم باید برای کدخدا مکشوف گردد.

  • ابوالحسن حسنی

سقیفه

سکولاریسم

شیعه

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۱)

سلام
ما برای نگاه به مسئله جنگ سایبری و ... یک سایت داریم که بدون هیچ تبلیغات و ... مشغول فعالیت است...
دوست داشتی می تونی از مطالیش استفاده کنی
هیچ جنبه تبلیغاتی و ... نداره و صرفا پیشنهاد می کنم که اگر تو این حوزه علاقه داری مطالعه کنی حداقل یک بار به ما مراجعه کن...
شاید حرف های قشنگی دست گیرت شد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی