انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان
  1. آیا در قوانین و آیین‌نامه‌های پژوهشی مواردی وجود دارد که مانع پژوهش و نظریه‌پردازی در حوزه‌ی علوم انسانی شوند؟ اگر چنین مواردی وجود دارد، بیشتر مربوط به ذات آن قوانین و آیین‌نامه‌ها است یا مربوط به تفسیر و شیوه‌ی اجرا؟ پاسخ این پرسش با ذکر نمونه‌های مناسب دقت لازم را خواهد داشت.

  2. آیا تأکید روی مدرک تحصیلی را مانع پژوهش می‌شمارید؟ در مقایسه بین مدرک تحصیلی و آثار پژوهشی کدام یک باید شرط ذاتی برای انتخاب پژوهشگر در مؤسسات پژوهشی علوم انسانی باشد؟

  3. در مؤسسات پژوهشی، جهت‌گیری رابطه‌ی بخش اداری مالی با بخش پژوهشی تحکیم موانع است یا رفع موانع؟ پاسخ به این پرسش و تحلیل دقیق نیازمند یک نگاه میدانی است.

  4. چه موانع فرهنگی برای پژوهش و نظریه‌پردازی در حوزه‌ی علوم انسانی وجود دارد؟

  5. آیا در جامعه درک درستی از جایگاه پژوهشی سیاسی وجود دارد؟ نادرست بودن چنین درکی چه تأثیری در فرآیند پژوهش دارد؟

  6. چه عواملی موجب می‌شود نهادها و مراکز تصمیم‌گیری در سیاست، از کلان تا خرد، احساس نیاز به پژوهش و نظریه‌پردازی نداشته باشند؟

  7. ترس از پژوهش در چنین نهادهایی چگونه رسوخ می‌کند و چه آثاری دارد؟

  8. با توجه به تعامل خاص علوم انسانی با نهادهای دین، فرهنگ، اقتصاد و سیاست، این نهادها در چه شرایطی تبدیل به مانع پژوهش و نظریه‌پردازی در علوم انسانی می‌شوند؟

  9. آیا پژوهشگران علوم انسانی در عرصه‌ی پژوهش و نظریه‌پردازی از ناحیه‌ی نهادهای امنیتی احساس امنیت کافی دارند؟

  10. سفارشی بودن پژوهش یعنی چه؟ چه آثاری در فرآیند پژوهش و نظریه‌پردازی دارد؟

  11. عوامل شخصیتی و روانی ترس و عدم جسارت کافی برای پژوهش و نظریه‌پردازی در علوم انسانی کدام‌اند؟

  12. غرور و تکبر علمی به تولید علم منجر می‌شود یا مانع تولید علم است؟

  13. خودسانسوری یعنی چه؟ چه تأثیری در پژوهش و نظریه‌پردازی دارد؟

  14. آیا درک درستی از مسایل و مشکلات سیاسی وجود دارد؟

  15. تأثر از مبانی معرفتی غربی در چه شرایطی مانع تولید علم در علوم انسانی می‌شود؟

  16. آیا در پژوهشگران علوم انسانی مرعوبیت در برابر غرب دیده می‌شود؟

  17. آیا کمبود متخصص در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و افراد متمحض در پژوهش و نظریه‌پردازی در علوم انسانی جدی است؟ آیا آمار رسمی مناسبی در این مورد وجود دارد؟

  18. کمبود منابع انسانی تنها در کمیت پژوهش مؤثر است یا در کیفیت آن هم مؤثر واقع می‌شود؟

  • ابوالحسن حسنی

آموزش

علوم انسانی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی