انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان
  1. علوم انسانی از روش‌ها، مکاتب و نظریه‌های متنوعی تشکیل شده است که برخی با هم هماهنگ و گاهی کاملاً در تعارض با یکدیگرند. از طرف دیگر، پژوهش در علوم انسانی نیز نمی‌تواند مستقل از این سابقه باشد؛ اما به هر حال، نمی‌توان در نظام پژوهشی به همه‌ی روش‌ها، مکاتب و نظریه‌ها بها داد و باید دست به انتخاب زد. این انتخاب، به صورت فردی قطعاً اتفاق می‌افتد. اما آیا می‌توان در نظام پژوهشی نیز برخی از روش‌ها، مکاتب و نظریه‌ها را بر برخی دیگر ترجیح داد و پژوهشگران را به سوی نقد، اصلاح، توسعه یا تأیید آن‌ها سوق داد؟ یا این که چنین کاری به صورت یک پروسه، به خودی خود انجام می‌شود؟

  2. این روش‌ها، مکاتب و نظریه‌ها، با دین، فرهنگ و ساختارهای موجود در ایران نیز حدودی از هماهنگی و تعارض را دارند. به شما آیا این نکته می‌تواند معیاری برای انتخاب روش‌ها، مکاتب و نظریه‌های مناسب در نظام پژوهش علوم انسانی باشد؟ اگر چنین است، این معیار باید چگونه لحاظ شود؟

  3. هر یک از روش‌ها، مکاتب و نظریه‌های سیاسی تاریخی دارند و بر حسب آن به کلاسیک و جدید تقسیم می‌شوند. در نظام آموزش علوم انسانی موجود، به نظر می‌رسد این امر در انتخاب درس‌ها و سر‌فصل‌ها در نظام آموزشی مورد توجه بوده است. به نظر شما، آیا این نکته می‌تواند به عنوان یک معیار مناسب برای توجه به آن‌ها در نظام پژوهشی باشد؟

  4. روش‌ها، مکاتب و نظریه‌های علوم انسانی امروزین بیشتر در غرب ایجاد شده‌اند و در واقع می‌توان گفت که علوم انسانی جدید دانشی غربی است. به همین جهت عمده‌ی نظریات مطرح در نظام و پارادایم پژوهش علوم انسانی در ایران، و البته در همه جا، نظریه‌های غربی‌اند. به نظر شما روش‌ها، مکاتب و نظریه‌های سیاسی عربی و آسیای شرق (هند، چین، ژاپن، کره و غیره) تا چه حدّی در پژوهش‌های علوم انسانی در ایران ارزش توجه دارند؟

  5. روش‌ها، مکاتب و نظریه‌های ایرانی اسلامی در پژوهش علوم انسانی در ایران چه جایگاهی دارند؟ آیا جامعه‌ی پژوهشگران علوم انسانی به قدر لازم به نقد، اصلاح، توسعه یا تأیید آن‌ها توجه دارند؟ اگر جایگاه مناسبی ندارد؛ به نظر شما ناشی از ضعف نظریه‌های بومی است یا ناشی از خودکم‌بینی؟

  6. آیا می‌توانید در علوم مختلف انسانی روش‌ها، مکاتب و نظریه‌هایی ایرانی اسلامی نام ببرید که طرح آن‌ها در نظام آموزشی علوم انسانی مناسب است؟

  7. برای انتخاب روش‌ها، نظریه‌ها و مکاتب در پایان‌نامه‌ها برای گزارش، توصیف، تحلیل، انتقاد و … در حوزه‌ی علوم انسانی در سطوح مختلف در حوزه و دانشگاه چه معیارهایی باید به کار گرفته شوند؟

  • ابوالحسن حسنی

آموزش

علوم انسانی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی