انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

نقش دین در امید بخشی

چهارشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۴:۴۴ ب.ظ

نیاز​های انسان دو قسم​اند: 1) نیازهایی طبیعی‌اند 3) نیاز​های فطری و ویژه​ی هستی خاص انسانی. نیاز​های طبیعی به خودی خود به فعلیت می‌رسند و در بدن انسان ابزار خاص درک این گونه نیازها تعبیه شده است. طبیعت نیز منبع برآوردن این گونه نیازها است. اما نیاز​های فطری زمانی رشد می‌کنند و احساس می​شوند که به آن‌ها توجه کنیم و منبع برآوردن آنها دین است. اگر به نیاز​های فطری توجه نکنیم، نیازی کاذب رشد کرده و چنان احساس می​شود که انگار نیازی واقعی است. یکی از ویژگی‌​های دین حق این است که انسان را متوجه این نیاز​های خاص می‌کند تا او آنها را احساس کند و از احساس نیاز کاذب دور شود. احساس نیاز​های فطری انسان را به امری حقیقی آرزومند می​کند؛ آنگاه دین خود را به عنوان منبع برآوردن این آرزو​های حقیقی به انسان عرضه می‌کند.

باور انسان به این که دین منبع مناسبی برای رسیدن به این آرزوهایش است، معقول است؛ زیرا دین از نظر معرفتی در مرتبه​ی اول متکی به دو منبع معرفتی عقل و وحی است. هم چنین دین حق را کسی فرستاده که خدای انسان است و همه چیز دارد و همه چیز از آن او است و هیچ آرزویی، مگر به دست او، برآورده نمی​شود.

آرزو​های خاص انسان دو گونه​اند، یک دسته آرزوهایی‌اند که باید در حال برآورده شوند، نظیر آرزوی نجات از تنهایی یا آرزوی یافتن معنای زندگی؛ دسته​ی دیگر مربوط به آینده​ی حیات انسانی​اند، مانند نجات در آخرت. دین برخی از نیاز​های دسته​ی اول را فوراً و به محض تدین برآورده می‌سازد، هم چون آرزوی یافتن معنای زندگی و برای برخی دیگر نیز شیوه​ی رسیدن به خواسته‌ها را نشان می‌دهد و او را به تلاش می‌خواند و از احساس شکست در برابر مشکلات بر حذرش می‌دارد. همین موضع در نیاز​های دسته​ی دوم نیز وجود دارد، زیر اصولاً دینی که شیوه​ی رسیدن به خواسته​ها و آرزو​های فطری را نشان ندهد یا انسان متدین را به تلاش بر نیانگیزد یا مشکلات راه را غیر قابل حل نشان دهد، دین حق نیست. دین حق دینی از طرف خدای عالم حکیم قادر غنی برای نجات انسان است و آرزو​های انسان نزد آن خدای غنی است و او به روش رسیدن به آن آرزوها عالم است و مقتضای حکمت آن عالم حکیم این است که آن‌ها را به انسان نشان دهد و او قادر به حل هر مشکلی از مسیر راه انسان است.

البته نهایی​ترین و اصلی​ترین آرزو​های انسان مربوط به آینده​ی او است و خواسته‌​های کنونی​اش نیز برای رسیدن به آرزوهای آینده است. برآیند این آرزوها در خوشبختی و سعادت خلاصه می‌شود. خوشبختی و سعادت نیز عبارت از حیاتی برتر و خالی از هر گونه مشکل است. ما در ادیان چنین بشارتی را می‌یابیم که به آموزه​ی نجات مشهور است. آموزه​ی نجات دین حق چند ویژگی دارد:

1. باور به آموزه​ی نجات دین معقول است، زیرا متکی به عقل و وحی است.

2. آموزه​ی نجات دین عینی است و نه صرفاً یک طرح ذهنی، خداوند در دین خود انسان را به سوی آن می‌خواند و در دین خود مسیر و شیوه​ی رسیدن به آن را نشان می‌دهد، از خدای حکیم به دور است مسیری به انسان نشان دهد که انتهایش واقعیت نداشته باشد و تنها یک طرح ذهنی باشد.

3. آموزه​ی نجات دین تضمینی است، زیرا از سوی خدای عالم حکیم قادر غنی است.

4. آموزه​ی نجات دین تفصیلی است، یعنی نجات فرد فرد بشر در آن لحاظ شده است.

5. در آموزه​ی نجات دین، مرگ مانع نجات نیست و بلکه راه ورود به آن است.

آموزه​ی نجات دینی به حدی در امیدوار ساختن انسان مهم است که همه​ی ادیان موجود، اعم از حق و باطل، یک آموزه​ی نجات دارند.

  • ابوالحسن حسنی

دین شناسی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی