انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

مسئله‌ای در نسبیت خاص انیشتین

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۱۰ ب.ظ

سال­ها پیش در نشریه‌ای نقدی بر نظریه‌ی نسبیت انیشتین این مسئله را خواندم و بعدها از استادان فیزیک خود در دانشگاه هم که پرسیدم، پاسخ قانع کننده‌ای نشنیدم. این مسئله چنین است:

دو میله‌ی A وB را در نظر بگیرید که 1) هم اندازه‌اند؛ 2) در دو طرف هر یک زائده‌ای کوچک وجود دارد؛ 3) با سرعت نزدیک به نور به هم نزدیک می‌شوند؛ 4) فاصله‌ی عمودی آن‌ها از هم تنها به اندازه‌ای است که اگر از کنار هم بگذرند، زائده‌ها با هم برخورد می‌کنند. روی میله‌ی A یک لامپ و روی میله‌ی B یک باطری وجود دارد. سرعت هر دو میله نسبت به ناظر O یکسان است (مثلاً V). در این صورت هر دو میله به یک اندازه کوتاه خواهند شد؛ طبق معادله‌ی:

(L=L0√(1-V2/C2)

در این صورت وقتی دو میله از کنار هم رد میشوند، زائدههای (a1 , b1) و (a2 , b2) هم‌زمان با هم برخورد کرده، اتصال الکتریکی برقرار میشود و چراغ روشن میگردد.

اما اگر ناظر را یکی از دو میله در نظر بگیریم (مثلاً میلهی A)؛ در آن صورت میلهی B نسبت به آن با سرعت V1 حرکت خواهد کرد و تنها همین میله کوتاه میشود و اتصال لازم بر برقرار جریان الکتریکی برقرار نمیشود تا لامپ روشن شود. اما روشن شدن یا نشدن لامپ یک مسئلهی نسبی نیست. لامپ یا روشن میشود یا نه؛ در حالی که این مسئله روشن شدن لامپ را وابسته به ناظرها میکند.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی