انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

منشأ زبان

چهارشنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۲۶ ق.ظ

نظریه‌ی وضع یکی از ارکان معناشناسی و زبان‌شناسی اصولیان است. این نظریه زبان را از اختراعات انسانی به شمار می‌آورد (البته مرحوم نایینی را باید از میان اصولیان در این بحث استثناء کرد). در بیشتر نظریه‌های زبان‌شناسی غربی نیز زبان را از اختراعات انسانی به شمار می‌آید. یکی از پیش‌فرض‌های این نظریه این است که انسان اولیه زبان نداشت. غربی‌ها این لازمه را پذیرفته‌اند و به صراحت ابراز می‌کنند. اما اصولی‌ها متوجه این لازمه نبوده‌اند و البته این نکته با روایاتی که آدم علیه السلام را از بدو خلقت دارای زبان معرفی می‌کند، در تعارض است.

در انسان ابزار خاص زبان‌سازی قرار داده شده و انسان تنها کاربر آن ابزار است. از جهت فیزیولوژیک برخی ابزارهای زبان‌سازی عبارت‌اند از شکل لب و نوع حرکات ممکن در آن، شکل زبان و نوع حرکات ممکن در آن، شکل حنجره و گونه‌ی تارهای صوتی.

زبان‌آموزی نسبت وثیقی با هوش ندارد. افراد با درجه‌ی هوشی بسیار پایین، در هر یک از اقسام نه گانه‌ی هوش، به راحتی زبان می‌آموزند و آن را به کار می‌برند.

انسان دارای دستگاه واج‌شِنوی است. واج‌شنوی با صوت‌شنوی متفاوت است. صوت با فرکانس، شدت و شکل موج صوتی تعیین می‌شود، اما این دو نکته در تعیین واج تقریبا نقشی ندارند. اما در واج‌های نزدیک به هم، حروفی مانند «ف» و «و» یا «ب» و «پ» در یک مرد با صدای بم، شکل موج نزدیک به هم دارند. اما «و» یا «پ» یک زن با صدای زیر شکل کاملا متفاوتی با واج‌های مردانه دارد. با این حال، دستگاه شنوایی ما به راحتی «واج‌ها» را از هم تشخیص می‌دهد. این نکته به این معنا است که دستگاه شنوایی ما، علاوه بر این که صوت‌شنوی دارد، واج‌شنوی هم دارد.

زبان بسیار پیچیده‌تر از آن است که انسان بتواند خودش آن را اختراع نماید. در واقع، اگر انسان مخترع زبان بود، باید به راحتی می‌توانست ساختار زبان و قواعد آن را بیان کند؛ اما با اینکه تحقیقات مدون درباره‌ی زبان دست کم سه هزار سال قدمت دارند، اما نکات مبهم درباره‌ی آن بسیار اساسی است.

اعتباری بودن نسبت زبان با واقعیت تلازمی با وضعی بودن زبان ندارد و صور دیگری هم برای بیان این اعتباریت ممکن است.

این نگاه به زبان به کلی متفاوت با نگاه اصولیان بوده و در مباحث الفاظ می‌تواند تغییرات چشمگیر داشته باشد. این دیدگاه برگرفته از چامسکی زبان‌شناس و فعال سیاسی مشهور آمریکا است.

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی