دین، علم و انسان Religion, Science and Human

یادداشت‌ها و مقاله‌های کوتاهی از ابوالحسن حسنی که از کتاب‌ها و مقالات پژوهشی خود برداشت کرده است.

دین، علم و انسان Religion, Science and Human

یادداشت‌ها و مقاله‌های کوتاهی از ابوالحسن حسنی که از کتاب‌ها و مقالات پژوهشی خود برداشت کرده است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۳، ۱۵:۱۸ - احمد
    عالی
نویسندگان

شناخت کلی در حکمت متعالیه

جمعه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۱۵ ب.ظ

حکمای متعالیه شناخت عقلی واقعیت را با مفاهیم فراگیر امکانپذیر میدانند. شناخت کلی، شناختی است که به جهت تجرید آن از عوارض و لواحق شخصی، از شخص فراتر رفته و بر مجموعهای از اشخاص فراگیر است. قبول چنین شناختی ملازم با فرارفتن از تجربهگرایی و اذعان به معرفت عقلی است. از این رو تجربهگرایان، نوعاً نومینالیستاند؛ زیرا حس توان تجرید ندارد. هم چنین این شناخت فراگیر امکان بیان قضایای حقیقیه را فراهم میکند و نیز جهت ضرورت را در قضایا را تعریفپذیر میکند. بر اساس این شناخت است که امکان تعریف (اعم از حدی و رسمی) را فراهم میشود. شناخت کلی امکان قیاس منطقی و برهان را فراهم میسازد. هم چنین امکان حکم بر صرف الشیء و حقیقت مرسله و فرد بالذات را فراهم میکند. از دید حکمای متعالیه این شناخت نسبت به شناخت حسی که جزئی است، شناختی از مرتبهی بالاتر است. این نکته بر این مبنا است که بین مدرِک و مدرَک هم سنخی باید باشد و عقل که مدرک کلیات است، در مرتبهی بالاتر از حس قرار دارد؛ پس ادراک عقلی در مرتبهی بالاتر از ادراک حسی است.

  • ابوالحسن حسنی

منطق

معرفت شناسی

حکمت متعالیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی