انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

راه جهانی شدن از سکوهای ایرانی - اسلامی می گذرد

چهارشنبه, ۸ آذر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۰ ق.ظ

انقلاب اسلامی ایران گفتمان جدیدی در جهان مطرح کرد، به گونه‌ای که در تار و پود مدرنیسم غربی گسستی غیر قابل ترمیم ایجاد کرد. این گفتمان جدید به سمت سنت بود و نه به سمت پست‌مدرنیسم، بلکه به سوی عقلانیت دینی بود.

این سخن جدید در جهان پیروان زیادی پیدا کرد که حاضرند با جان و مال از آن حمایت کنند.
و به همین جهت نیز امامین انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی را جهانی معرفی کردند، به گونه‌ای که امام خمینی (ره) فرمود: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است. و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست.»
صدور انقلاب اسلامی نه از باب جهانگشایی است که هرگز ایران اسلامی در پی آن نبوده، بلکه از این بابت است که هر گفتمانی در این عصر اگر جهانی نباشد، به انزوا و در نهایت به زوال می‌گراید.
حامیان انقلاب اسلامی هویت فرهنگی و سیاسی خود را با حمایت از ایران اسلامی تعریف می‌کنند.
این حمایت‌ها ظرفیت‌ها و منابع بزرگی ایجاد می‌کند که قابل هدایت و رهبری است.
این حمایت زمانی دوام خواهد آورد که آنان ببینند ایران اسلامی مشارکت فعال آنان را در انقلاب اسلامی به رسمیت می‌شناسد.
اما این مشارکت‌ها در انقلاب اسلامی زمانی مؤثر خواهد بود که هماهنگی‌های لازم میان همه‌ی نیروهای انقلاب اسلامی در سطح خرد و کلان برقرار شود.
هماهنگی در سطح کلان با حکمرانی جهانی اسلامی ممکن می‌شود.
هماهنگی‌ در سطح خرد نیز با ایجاد امت بزرگ اسلامی ممکن می‌شود.
در عصر فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها امکان ایجاد جوامع بزرگ عقیده‌محور (در برابر جوامع سرزمین‌محور) را فراهم می‌کنند تا امت بزرگ اسلامی با شبکه‌ی ارتباطات در سطح خرد ایجاد شود.
بنابر این، باید هر چه سریع‌تر نسبت به جهانی‌سازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های ایرانی فکری شود تا موانع برداشته و الزام‌های لازم برقرار شود.

✨https://eitaa.com/haqnegar

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۳)

  • عطاملک | قرارگاه سایبری
  • سلام

    شبکه اجتماعی ویترین نیز به تازگی وارد این عرصه شده است

    شما نیز میتوانید با فعالیت در ویترین به شناخته شدن بیشتر و جهانی کردن آن کمک کنید

    اجرکم عندالله

    پاسخ:
    مبارک باشد. اما یک شبکه زمانی می‌تواند ادعای ورود به عرصه‌ی جهانی داشته باشد که تعداد نصب‌هایش از نصف جمعیت کشور فراتر رفته باشد، نه در ابتدای راه. الان باید اعلام کنید که چنین هدفی دارید و برای این هدف چه راهبردهایی در پیش گرفته‌اید.
  • عطاملک | قرارگاه سایبری
  • سلام

     

    بله صحیح می‌فرمایید

    ولی ویترین در ابتدای راه است و نیاز به حمایت کاربران دارد

    چشم انداز ما فراملی شدن است

    انشاالله قدم به قدم به این قله خواهیم رسید

    پاسخ:
    ان شاء الله. برای رسیدن به این هدف باید برخی سؤالات پاسخ داده شوند. مانند:
    ۱) راهبردهای شما برای رسیدن به این مرحله چیست و در چشم‌انداز شما این هدف تا کی محقق خواهد شد؟ 
    ۲) امروز کدام شبکه‌ی اجتماعی را به عنوان زقیب تعیین کرده‌اید و برای پیروزی در رقابت با آن چه راهبردهایی دارید؟ مزیت رقابتی شما چیست که مردم زقیب شما را که احتمالا چند صد میلیون عضو دارد را رها کنند و به پلتفرم شما روی آورند؟
    ۳) برای دیده شدن چه اقداماتی قرار است داشته باشید؟ اساسا دیده شدن را شما چه تعریف می‌کنید؟
    و سؤالات دیگر.
  • عطاملک | قرارگاه سایبری
  • ۱) راهبردهای شما برای رسیدن به این مرحله چیست و در چشم‌انداز شما این هدف تا کی محقق خواهد شد؟ 
    فی‌الحال باید سهم بازار داخلی را تا سطح مطلوبی بالا ببریم، سعی داریم تا 3 سال آینده بتوانیم  در چند کشور عربی نیز حضور داشته باشیم.

    ۲) امروز کدام شبکه‌ی اجتماعی را به عنوان زقیب تعیین کرده‌اید و برای پیروزی در رقابت با آن چه راهبردهایی دارید؟ مزیت رقابتی شما چیست که مردم زقیب شما را که احتمالا چند صد میلیون عضو دارد را رها کنند و به پلتفرم شما روی آورند؟
    رقبایی که در حال حاضر با ما هستند خیلی جلوتر از ما نیستنر و با مزیت رقابتی که انشاالله در کمتر از یکسال آینده رونمایی خواهیم کرد  توان رقابتیمان بسیار بالا خواهد رفت.
    لزوما فعالیت در یک پلتفرم نیازی به ترک شبکه دیگر نیست  چون  دو فضای جدا هستند.
    ۳) برای دیده شدن چه اقداماتی قرار است داشته باشید؟ اساسا دیده شدن را شما چه تعریف می‌کنید؟
    اکنون شبکه های اجتماعی بومی تعامل بین مردم و مسئولین را خیلی بالا نبردند و مطالبه گری و گفتگو مردم با هم و مردم و مسئولین می‌تواند به دیده شدن و جریان مردمی سازی ویترین کمک شایانی کند.

    و سؤالات دیگر.
    جهت پاسخ گویی در خدمت شما هستم

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی