انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

اسماء الحسنی 3: الصمد

سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۱، ۰۴:۳۶ ب.ظ

«صمد» یعنی سَروَری که همه‌ی مخلوقات در همه‌ی نیازهایشان به او توجه می‌کنند و به او روی می‌آورند. به همین دلیل، الصمد از نامهای الله می‌باشد. به جز از الصمد، هیچ کس نمی‌تواند کوچک‌ترین حاجت ما را روا کند. اگر ما می‌بینیم که مثلاً ما از کسی پول می‌گیریم یا از درختان میوه می‌‏چشیم یا از آب رودخانه‏ها استفاده می‌‏کنیم، آن کس یا آن درخت یا رودخانه وسایلی هستند که او آفریده است تا ما نیازهای خود را برطرف کنیم، و گرنه این‌ها خودشان اصلاً نمی‌‏توانند کوچک‌ترین کاری انجام دهند. آب و غذا خودشان به خودی خود نمی‌‏توانند تشنگی و گرسنگی ما را رفع کنند، او آن‌ها را وسیله‌ی رفع تشنگی و گرسنگی قرار داده است و او است که باید برای به دست آوردن آب، غذا و هر چیز دیگر در دنیا و آخرت به او مراجعه کنیم.

او الصمد است. الصمد در صمدیت واحد و یکتا است؛ زیرا او در همه‌ی اسماء و صفاتش واحد و یکتا است و هیچ کس نمی‌‏تواند حتی کوچکترین نیاز ما را برطرف کند. اصلاً، اگر خدا نبود، هیچ کس چیزی نداشت تا برای رفع نیاز به ما دهد. به قول معروف، همه چیز جز توخالی اند. اما او توخالی نیست؛ او صمد است؛ او می‌‏تواند نیازهای ما را بر طرف کند و شایستگی آن را دارد که به او روی آوریم.

همه‌ی مخلوقات در همه‌ی نیازهایشان به الصمد توجه دارند و به او روی می‌آورند. فقط جاهلان و کافران از سرنادانی از این امر بی‌خبرند و گمان می‌‏کنند که از همین مادیات و همین چیزهای دنیوی نیازهایشان برطرف می‌‏شود.

  • ابوالحسن حسنی

اسماء الحسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی