انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان
  1. میراث اسلامی ایرانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ اضداد و مقابل‌های آن کدام‌اند (از باب تعرف الأشیاء باضدادها)؟

  2. آیا در میراث اسلامی ایرانی سابقه‌ی قابل اعتنایی از پژوهش در موضوعات انسانی وجود دارد؟

  3. با توجه با شدت وابستگی مسایل انسانی به اوضاع زمانه، از میراث علمی چه بهره‌هایی در علوم انسانی روز می‌توان برد؟

  4. میراث فقهی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  5. میراث حدیث و تفسیر ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  6. میراث سیره‌نویسی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  7. میراث فلسفی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  8. میراث کلامی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  9. میراث عرفانی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  10. میراث اخلاقی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  11. میراث ادبی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  12. میراث سیاست‌نامه نویسی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  13. میراث سیاحت‌نامه و سفرنامه نویسی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  14. میراث گزارش‌نویسی و تاریخ‌نویسی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  15. میراث فرهنگی و آثار تمدنی ایرانی اسلامی چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای پژوهش‌های امروزین در علوم انسانی دارد؟

  16. در حوزه‌های مختلف علوم انسانی گذشتگان ما چه تلاش‌هایی داشته‌اند؟ چه مقدار از آن‌ها به دست ما رسیده است؟ چه مقدار از آن‌ها احیا شده است؟

  17. آیا از میراث احیا نشده، مواردی را می‌شناسید که ارزش احیا دارند؟

  18. چه موانعی برای احیای آثار گذشتگان وجود دارد؟

  19. آیا لازم می‌دانید دولت برای احیای این آثار مستقیماً اقدام نماید؟ یا وظیفه‌ی دولت را تنها پشتیبانی می‌دانید؟

  20. برای احیای میراث علوم انسانی چه امکانات و چه سامانه‌ای را پیشنهاد می‌کنید؟

  21. در فهم میراث علوم انسانی چه مشکلاتی وجود دارد و چگونه می‌توان از این موانع عبور کرد؟

  • ابوالحسن حسنی

آموزش

علوم انسانی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی