انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان
  1. یکی از مباحث اساسی در هر بحث سازمانی مسئله‌ی منابع انسانی است. یکی از مسایل مهم منابع انسانی در آموزش مسئله‌ی مدیریت آموزش است. در نظام آموزشی ایران آموزش و پرورش مدیر آموزشی، به ویژه برای دوره‌ی آموزش عالی مرسوم نیست. بنابر شیوه‌ی معمول، مدیریت آموزش در هر دانشکده به یکی از اعضای هیئت علمی که مدرکی متناسب با آن رشته دارد، سپرده می‌شود؛ بی‌آنکه پیشتر وی آموزش‌های لازم برای مدیریت آموزش را دیده باشد. مهم‌ترین و شاید تنها پشتوانه‌ای که یک مدیر آموزشی می‌تواند داشته باشد، نبوغ شخصی برای مدیریت است. اگر مدیریت تنها یک هنر بود، شاید همین شیوه به عنوان یک شیوه‌ی مناسب تعیین مدیر قابل پشنهاد بود. اما به نظر می‌رسد که مدیریت آموزش قواعدی دارد که باید آموخته شوند و این مدیریت حتی اگر تنها یک هنر باشد، باز هم‌چون هر هنر دیگر مقدمات آموزشی لازم دارد. نظر شما در این باره چیست؟

  2. با توجه به اقتضائات خاص علوم انسانی و نیز قید «در ایران» برای ریاست دانشکده‌ها و گروه‌های مختلف علوم انسانی چه شرایط ایجابی و سلبی را ضروری می‌دانید؟

  3. در دانشکده‌ها و گروه‌های علوم انسانی که بیشتر به غیر ایرانیان خدمات آموزشی عرضه می‌کنند، چه شرایطی را برای مدیر لازم می‌بینید؟

  4. مشکلی که در مورد مدیریت آموزش ذکر شد، در خود آموزش و برای استادان نیز وجود دارد. استادان دانشگاه تخصص علمی لازم در دانش دارند؛ اما برای کسب مهارت در شیوه‌ی آموزش دوره‌ی خاصی نگذرانده‌اند. بنابر این، جز به نبوغ و هنر خود نمی‌توانند به چیزی دیگر تکیه کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

  5. یک استاد نمونه‌ی در علوم انسانی را تعریف نمایید.

  6. برای یک استاد علوم انسانی در ایران چه شرایطی را شایسته و بایسته می‌بینید؟ در دانشکده‌هایی که دانشجویان خارجی اکثریت دارند، چه شرایطی را لازم می‌بینید؟

  7. مخالفت استاد علوم انسانی با نظام جمهوری اسلامی، چه در حوزه و چه در دانشگاه، تا کجا پذیرفتنی است و او را در چه شرایطی می‌توان یا باید از تدریس ممنوع نمود؟

  8. از جهت مسایل اقتصادی، رفع چه نوع مشکلاتی در مورد مدیران و استادان علوم انسانی در اولویت قرار دارد؟

  9. برای مدیران نهادهای آموزشی حاشیه‌ای حوزه‌های علمیه، که غالباً به علوم انسانی می‌پردازند، چه شرایطی لازم است؟

  10. استادان این نهادهای حاشیه‌ای حوزه چه شرایطی باید داشته باشند؟

  11. در جامعة المصطفی العالمیة که بیشتر به طلاب خارجی می‌پردازد و مراکز مشابه، برای مدیریت و استادی چه شرایطی لازم است؟

  • ابوالحسن حسنی

آموزش

علوم انسانی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی