انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

مفهوم «وجه الله»

دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۱۷ ب.ظ

در قرآن کریم، بارها از وجه خداوند سخن رفته است؛ برای نمونه:

فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ «البقرة : 115» (پس به سو رو کنید، همانجا روی خدا است).

کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ «القصص : 88» (هر چیزی نابود شدنی است، جز روی او).

وَ یَبْقی‏ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ «الرحمن : 27» (و روی پروردگارت، صاحب جلالت و اکرام، می‌ماند).

«وجه» به معنای چهره است؛ یعنی آنچه از شیء در برابر دیگران پدیدار می‌شود و دیگران نیز در مواجهه با آن شیء به وجه آن توجه می‌کنند. وجه هر چیزی ظهور و جلوه‌ی آن چیز است. برخی «وجه الله» را به ذات خدا ترجمه کرده‌اند که نه با واژه و نه با تفسیر «وجه الله» در روایات، سازگار نیست. امام صادق (عَلَیْهِ السَّلَامُ) در تفسیر آیه‌ی کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ «القصص : 88» می‌فرماید: «إِنَّمَا عَنَى بِذَلِکَ وَجْهَ اللَّهِ الَّذِی یُؤْتَى مِنْهُ»1؛ یعنی وجه خدا امری است که از آن به سوی خدا رو آورده می‌شود. دو مصادیقی از وجه خدا در روایات عبارت‌اند از فرمان الهی2 و امامان (عَلَیْهِمُ السَّلَامُ‏)3. با معنایی که برای وجه الله ذکر شد، روشن است که مصداق ذاتی وجه الله اسماء حسنای خدایند. وجه الله بودن امامان (عَلَیْهِمُ السَّلَامُ‏) نیز از همین جهت خواهد بود؛ زیرا آنان نیز اسماء حسنای خدایند؛ چنان که در روایت معتبر، امام صادق (عَلَیْهِ السَّلَامُ) درباره‌ی آیه‌ی «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها (الأعراف : 180)» فرمود:

نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِی لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا4 (به خدا قسم ما اسمای حسناییم که خداوند جز با شناخت ما عملی از بندگان را نمی‌پذیرد).

بنابر این، وجه خدا همان ظهور او با اسمای حسنا خواهد بود. با این بیان سه آیه­ی یاد شده معنای روشنی خواهند داشت؛ به هر سو رو کنیم، اسمای حسنای او در همان سویند و همه چیز فانی­اند، جز اسمای حسنای او که باقی­اند.

1کلینی، الکافی، ج1، ص143.

2کلینی، الکافی، ج1، ص143؛ و نیز: طبرسى، احمد بن على، الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص42، نشر مرتضى، مشهد، چاپ اول، 1403ق؛ و نیز: امام حسن بن علی العسکری (عَلَیْهِما السَّلَامُ)، التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری (عَلَیْهِ السَّلَامُ)، ص495، مدرسة الإمام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ایران، قم، چاپ اول، 1409ق.

3کلینی، الکافی، ج1، ص143 تا 145؛ و نیز: طبرسى، الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص252؛ و نیز: صفار، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج‏1، ص61، 64 تا 68.

4کلینی، الکافی، ج1، ص144.

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی