انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان
  1. از مدیریت آموزشی چه تعریفی دارید؟ از مدیریت آموزش رشته مورد نظر خود چه تعریفی دارید؟

  2. آیا مدیریت آموزش رشته­ی تخصصی شما، به جهت تعامل ویژه با نهادهای دیگر، مانند نهادی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، نظامی یا...، با مدیریت رشته‌های دیگر تفاوتی دارد؟ اگر چنین است، این تفاوت‌ها کدام‌اند و چه مسایلی برای مدیریت آموزش آن ایجاد می‌کنند؟

  3. به جز تعامل ویژه با نهادهای دیگر، چه تفاوت برجسته‌ای میان مدیریت آموزش رشته تخصصی شما با مدیریت رشته‌های دیگر علمی دیده می‌شود؟

  4. مدیریت آموزش در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تابع چه محدودیت‌هایی است؟ کدام محدودیت لازم و کدام زایدند؟

  5. در هر یک از دو نهاد دانشگاه و حوزه، مدیریت آموزش چه اهداف مهمی را باید در نظر داشته باشد؟

  6. آموزش هر یک از دانش‌ها در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها چه سطوح مدیریتی را لازم دارد؟

  7. مراکز آموزش عالی در ایران چند گونه‌اند؛ دانشگاهی، حوزوی، مراکز وابسته به نهادها و سازمان‌ها، مراکز آموزش کوتاه مدت و غیره . به عقیده‌ی شما این تنوع مراکز چه مسایلی برای مدیریت آموزش ایجاد می‌کند؟

  8. آیا لازم می‌دانید مدیریت آموزش به صورت هرمی به مدیریت واحد ختم شود یا مدیریت‌های متنوع مستقل را بیشتر مفید می‌دانید؟

  • ابوالحسن حسنی

آموزش

پرسش

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۱)

This article acveihed exactly what I wanted it to achieve.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی