انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

در ﺑـﺎب ﭼﯿﺴﺘﯽ دﯾﻦ ﺳـﺨﻦ ﺑﺴـﯿﺎر ﮔﻔﺘﻪ اﻧـﺪ و ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻫـﺎی ﺑﺴـﯿﺎری ﺑﺮای آن اراﯾﻪ ﺷـﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺟـﺎ، در ﭘﯽ ﺑﺮرﺳـﯽ اﯾﻦ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻫﺎ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ. واژه «دﯾﻦ» ﺑﺮ ﺑﺮﺧﯽ از آﯾﯿﻦ ﻫﺎ ﺑﺎ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ اﻃﻼق ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﭼﻨﺎن ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ، ﻣﻨﻈﻮر از «دﯾﻦ» در واژه «دﯾﻦ ﻣﺪاری» دﯾﻦ ﺣﻖ اﺳﺖ و ﻣﺎ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﯿﻢ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی دﯾﻦ ﺣﻖ را ﺟﺴﺖ وﺟﻮ ﮐﻨﯿﻢ.
ﺷﺮط ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﯾﮏ دﯾﻦ آن اﺳﺖ ﮐﻪ اﻟﺘﺰام ﺑﻪ آن ﺑﺮای آدﻣﯽ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﺎﺷـﺪ. در ﻣﺴﺄﻟﻪ اﻣﮑﺎن اﻟﺘﺰام ﻋﻤﻠﯽ ﺑﻪ دﯾﻦ، ﺑﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮجه داﺷﺖ. ﯾﮑﯽ از ﻟﻮازم اﻟﺘﺰام ﻋﻤﻠﯽ ﺑﻪ دﯾﻦ، ﻓﻬﻢ ﭘﺬﯾﺮی ﻣﻌﺎرف دﯾﻨﯽ اﺳﺖ. ﻣﻌﺎرف دﯾﻨﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﭼﻨﺎن ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﮐﻪ آدﻣﯽ ﺑﺘﻮاﻧﺪ دﺳﺖ ﮐﻢ ﺑﻪ ﻓﻬﻤﯽ اﺟﻤﺎﻟﯽ از دﯾﻦ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﺪ:

رﮐﻦ اول ﻓﻬﻢ ﭘـﺬﯾﺮی اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻫﺎی دﯾﻨﯽ ﻧﺒﺎﯾـﺪ ﻋﻘﻞ ﺳﺘﯿﺰ ﺑﺎﺷـﻨﺪ. ﻓﺮض وﺟﻮد ﯾﮏ ﺗﻨﺎﻗﺾ در ﻣﻌﺎرف دﯾﻨﯽ، اﻣﮑﺎن اﻟـﺘﺰام ﻋﻤﻠﯽ ﺑﻪ آن دﯾﻦ را از ﻣﯿـﺎن ﻣﯽ ﺑﺮد. ﻋﻘـﻞ ﺳـﺘﯿﺰی، ﺑﻪ ﻟﺤـﺎظ روان ﺷـﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻣـﺎﻧﻊ اﻟﺘﺰام ﻋﻤﻠﯽ ﺑﻪ دﯾﻦ اﺳﺖ؛ ﻧﻪ ﺑﻪ ﻟﺤـﺎظ ﻣﻨﻄﻘﯽ. از ﻫﻤﯿﻦ رو اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻣﻌﺎرف ﻋﻘﻞ ﺳﺘﯿﺰ ﺑﺮﺧﯽ از ادﯾﺎن، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻼش ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻋﻘﻞ ﺳﺘﯿﺰی ﭘﻨﻬـﺎن ﺷﻮد. ﺑﺮای ﻣﺜـﺎل، ﯾﮑﯽ از ﺗﻼـش ﻫـﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﻣﺴـﯿﺤﯿﺖ، ﺑﺮای ﺣﻞ ﻣﺸـﮑﻞ ﻋﻘﻞ ﺳﺘﯿﺰی آﻣﻮزه ﺗﺜﻠﯿﺚ و ﻣﺎﻧﻨـﺪ آن، ﻣﺒﺘﻨﯽ ﮐﺮدن اﯾﻤﺎن ﺑﺮ ﺷﮏ ﺑﻪ ﺟﺎی ﻋﻘﻞ اﺳﺖ! ﺑﺮای ﻣﺜﺎل، ﺑﺎ اﯾﻦ اﺳـﺘﺪﻻل ﮐﻪ اﯾﻤﺎن ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﮏ ﺷـﺠﺎﻋﺖ ﻣﯽ ﻃﻠﺒﺪ؛ در ﺣـﺎﻟﯽ ﮐﻪ، اﯾﻤﺎن ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻋﻘﻞ ﺑﻪ ﺧﻮدی ﺧﻮد ﺣﺎﺻﻞ اﺳﺖ و ارزﺷـﯽ ﻧـﺪارد. ﭼﻨﯿﻦ روﯾﮑﺮدی در آﺛﺎر ﮐﯿﺮﮐﮕﺎرد و ﭘﻞ ﺗﯿﻠﯿﺶ دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد.
رﮐﻦ دوم ﻓﻬﻢ ﭘـﺬﯾﺮی، اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﻠﺐ ﭼﻨـﺎن ﺑﯿـﺎن ﺷﻮد ﮐﻪ از ﻓﻬﻢ ﻣﺮدم دور ﻧﺒﺎﺷـﺪ. ﻣﻌﺎرف دﯾﻨﯽ ﺑﺎﯾـﺪ در ﻗﺎﻟﺐ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﯿﺎن ﮔﺮدد ﮐﻪ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم ﺑﺘﻮاﻧﻨـﺪ ﻓﻬﻤﯽ اﺟﻤـﺎﻟﯽ از ﻣﻌﺎرف دﯾﻨﯽ داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ و ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮی ﺑﻪ زﺑﺎن ﻣﺮدم ﺑﯿﺎن ﺷﻮد. اﯾﻦ ﻓﻬﻢ اﺟﻤﺎﻟﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ دﺳﺖ ﮐﻢ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ روان ﺷـﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻓﺮد ﻗﺎﻧﻊ ﺷﻮد ﮐﻪ آن دﯾﻦ را ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺳﺪ و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﭘﺬﯾﺮش ﯾﺎ ﻋﺪم ﭘﺬﯾﺮش ﺧﻮد را ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی آن ﻓﻬﻢ ﺗﻮﺟﯿﻪ ﮐﻨﺪ.
ﻻزﻣﻪ دﯾﮕﺮ اﻟﺘﺰام ﻋﻤﻠﯽ ﺑﻪ دﯾﻦ، اﻣﮑﺎن ﻋﻤﻠﯽ رﻓﺘﺎرﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ دﯾﻦ ﺑﺮ ﻋﻬـﺪه اﻧﺴـﺎن ﮔـﺬارده اﺳﺖ. ﺑﻪ ﺑﯿـﺎن دﯾﮕﺮ، دﯾﻦ ﻧﺒﺎﯾـﺪ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻣﺎﻻﯾﻄـﺎق داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ. ﻣﺎﻻﯾﻄـﺎق ﺑﻮدن ﺗﮑﻠﯿﻒ، ﻫﻢ ﺑﻪ ﻟﺤـﺎظ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﺟﺴـﻤﯽ و ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﻫﻢ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، ﻧﺒﺎﯾﺪ دﯾﻦ اﻧﺴﺎن را ﺑﻪ ﺳﻮﯾﯽ ﺑﺨﻮاﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎر وﺟﻮدی وی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت ﻓﻨﯽ ﺗﺮ، دﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻓﻄﺮت اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎﺷﺪ.

ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ در ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﯾﮏ دﯾﻦ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻋﻘﻞ ﺳﺘﯿﺰ ﻧﺒﻮدن، ﺑﻪ زﺑﺎن ﻣﺮدم ﺑﻮدن و ﻓﻄﺮت ﭘﺬﯾﺮ ﺑﻮدن دﺧﺎﻟﺖ دارﻧﺪ.

کتاب سیطره دین و ساحت دنیا ص 24 ، اثر حجت الاسلام ابوالحسن حسنی

نسخه رایگان کتاب را می توانید از سایت گرانسنگ قائمیه دریافت بفرمایید.

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی