انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

مفهوم لغوی مصلحت

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۱۱ ق.ظ

برای دستیابی به معنای لغوی هر واژه‌ای، لازم است به قواعد زیر امر توجه شود:

1) در هم ­خانواده‌های لفظی (مشتقات) معنای مشترکی، موسوم به معنای ماده، سریان داشته باشد؛

2) در هم ­خانواده­های معنایی ضمن حفظ تناسب، تفاوت معنایی حفظ شود؛

3) کاربردهای مختلف مشتقات، در کمترین ریشه­ ها جمع شود. یعنی تا آنجا که بتوان، باید بتوان کاربردهای مختلف را در معنای واحد جمع کرد و از حکم به اشتراک لفظی پرهیز نمود.

برای یافتن معنای مصلحت و مفسده نیز همین قواعد باید رعایت شود. برای رعایت این قواعد، لازم است با استفاده کتاب‌های لغت مشتقات ماده کاربردشناسی شده و هم­خانواده­های معنایی یافته شوند. در استفاده از کتاب‌های لغت، باید دقت داشت که میان معنای لخت لغوی و بار معنایی ناشی از سبک زندگی، تخصص­های علمی و مکاتب تمییز گذاشته شود و تنها معنای لخت لغوی به دست آید. هم چنین، وقتی در پی تحلیل آیات و روایات باشیم، باید کاربردهای متأخر را تمییز داده و کنار بگذاریم.[1]

با رعایت این قواعد، با رجوع به کتاب‌های لغت نکات زیر به دست می‌آید:

1) ماده­ی «ص، ل، ح» با معانی «سلم (آشتی، سلامت)»، «حسن (خوبی)»، «نفع (سود)» و «خیر» هم­خانواده­ی معنایی است؛

2) ماده­ی «ف، س، د» (تباهی) مخالف ماده­ی «ص، ل، ح» است.

با رعایت قواعد یاد شده، با حدسی قوی می‌توان دریافت که ماده­ی «ص، ل، ح» به معنای «سلامت اختیاری قابل تکریم در ذات، در نسبت با محیط و در اثر» بوده که ساری در مشتقات است. کاربردشناسی مشتقات صلاح، این معنا را به ذهن متبادر می‌کند که صلاح به دست آوردنی است؛ هر چند مقابل آن، فساد، گاهی به خودی خود حاصل می‌شود (فساد قهری) که در این کاربردها، صلاح مقابل آن قرار نگرفته است (مانند فساد میوه یا شیر). فساد را نیز با تعینات آن می‌توان شناخت: هر گونه اختلال در ذات، محیط و اثر چیزی، مانند خرابی، پوسیدگی، بی‌نظمی و اعتقاد و رأی نادرست. مناسبت این معنا با حسن، نفع و خیر نیز روشن است.

در کاربرد قرآنی این ماده، ماده­ی «ص، ل، ح» علاوه بر فساد، در برابر سیئه نیز قرار داده شده است. در آیات زیر، ماده­ی «ص، ل، ح» در برابر فساد قرار داده شده است:

وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ (البقرة : 11). وَ اللَّهُ یَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ (البقرة : 220). وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها (الأعراف : 56) (الأعراف : 85). أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ (الأعراف : 142). إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدینَ (یونس : 81). یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَ لا یُصْلِحُونَ (الشعراء : 152) (النمل : 48). أَمْ نَجْعَلُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کَالْمُفْسِدینَ فِی الْأَرْضِ (ص : 28).

هم چنین، در آیات زیر، مشتقات صلح در برابر سیئه قرار داده شده است:

خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً (التوبة : 102). وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ (العنکبوت : 7). مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلا یُجْزى‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ (غافر : 40). وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى‏ وَ الْبَصیرُ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ لاَ الْمُسی‏ءُ (غافر : 58). مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَیْها (فصلت : 46) (الجاثیة : 15). أَمْ حَسِبَ الَّذینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ (الجاثیة : 21).

مشتقات فساد در قرآن کریم در فساد قهری (مانند فساد شیر یا میوه) به کار نرفته­اند و از نحوه­ی تقابل مشتقات صلاح با مشتقات فساد و مشتقات سوء می‌توان دریافت که معیار فساد در قرآن کریم، سیئه است؛ نه اینکه صلاح در دو معنا به کار رفته باشد یا دو مقابل داشته باشد. از مؤیدات این مدعا اینکه همان نسبت را می‌توان میان حسن و صلاح یافت:

إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ إِنَّا لا نُضیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً (الکهف : 30).



[1]     میان کاربردهای متأخر، مانند کاربرد متأخر متأخر واژه‌ها، به کارگیری آن‌ها در دنیای مجازی، و مصادیق متأخر باید فرق نهاد. مصادیق متأخر، مصادیق حاصل از تغییر نحوه­ی زندگی یا ناشی از ورود ابزارهای جدید به زندگی انسانی است.




  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی