انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

مفهوم ممیز در فقه

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۱۲ ق.ظ

عقل مردم در یک رتبه نیست1 و نیز عقل به تدریج کامل می‌شود و تمییز مرحله‌ی اولیه‌ی عقل است.2 کودک در ابتدا غیر ممیز است و به تدریج به مرحله­ی تمییز می‌رسدفقیهان در تعریف ممیز اقوال گوناگونانی دارند؛ اما در بند رفع اختلاف تعاریف نبوده‌اند و به نظر می‌رسد که این اختلافات نزد آن‌ها ظاهری به شمار می‌آیداین نکته طبیعی است؛ زیرا فقیه به فهم عرفی از ممیز اکتفا می‌کند و تعریف وی تنها اشاره به میزان عرف استبه همین جهت، برخی فقیهان به حسب بابی که بحث تمییز پیش آمده، ممیز را تعریف می‌کنندبرخی از تعاریف فقیهان از تمییز چنین است:

  1. توانایی شناخت افعال نماز، شرط از فعل، واجب از غیر واجب و توانایی قصد فعل عبادت3؛
  2. آگاهی به اینکه عبادت از سوی خدا تکلیف شده است4؛
  3. شناخت نماز و روزه و فرق گذاشتن میان عبادت خدا و غیر آن5؛
  4. توانایی اجمالی فرق نهادن میان زیان‌آور از سودآور و شناخت فروش از اجاره و معامله‌ی سودآور از زیان‌آور6؛
  5. تمییز میان خوب و بد7؛
  6. ده سالگی و بالاتر8؛
  7. توانایی شناخت زیان‌آورتر از زیان‌آور و سودآورتر از سودآور در جایی که موضوع برای غالب مردم پوشیده نباشد9؛
  8. ادراک زشت بودن کشف عورت10.

برخی نیز غیر ممیز را تعریف کرده‌اند:

  1. غیر ممیز کسی است که مقاصد عقلاء را از کلام درنمی‌یابد11؛
  2. کسی که از نظر عرف آگاهی‌اش بر عورت زشت به شمار نمی‌آید12؛
  3. کسی که نمی‌تواند آنچه را دیده، حکایت کند13.

1محمداسماعیل بن حسین مازندرانی خواجوئی، جامع الشتات، ص187، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ اول، 1418ق.

2محقق داماد، سیدمحمد، کتاب الصلاة، مقررمؤمن قمی، ج2، ص18، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ دوم، 1363 «1405ق».

3زین الدین بن علی عاملی شهید ثانی، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج1، ص570، کتابفروشی داوری، قم، چاپ اول، 1410ققدرت الله وجدانی فخر، الجواهر الفخریة فی شرح الروضة البهیة، ج2، ص184، انتشارات سماء قلم، قم، چاپ دوم، 1426ق.

4سیدمحمدجواد حسینی عاملی، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، ج5، ص250.

5مغنیه، محمدجواد، فقه الإمام الصادق (عَلَیْهِ السَّلَامُ)، ج1، ص180، مؤسسه انصاریان، قم ، چاپ دوم، 1421قاشتهاردی، علی پناه، مدارک العروة، ج21، ص76، دار الأسوة للطباعة و النشر، تهران، چاپ اول، 1417ق.

6مغنیه، محمدجواد، الفقه علی المذاهب الخمسة، ج2، ص632، دار التیار الجدید و دار الجواد، بیروت، چاپ دهم، 1421ق.

7محمدعلی اراکی، المسائل الواضحة، ج1؛ ص200 و ج2، ص130. سیدعلی حسینی خامنه‌ای، أجوبة الاستفتاءات، ج2، ص154، الدار الإسلامیة، بیروت، چاپ سوم، 1420قسیدمحمد حسینی شیرازی، إیصال الطالب إلی المکاسب، ج6، ص228، منشورات اعلمی، تهران، بی‌چا، 1385سیدموسی شبیری زنجانی، المسائل الشرعیة، ص19، مؤسسة نشر الفقاهة، قم، چاپ اول، 1428قسیدمحمد محقق داماد، کتاب الصلاة، ج2، ص18 و 19.

8محمدبن احمد ابن جنید اسکافی، مجموعة فتاوی ابن جنید، ص269، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ اول، 1416ق..

9محمدحسن نجفی «صاحب الجواهر»، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج9، ص55، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ هفتم، بی‌تا.

10محمد سند، سند العروة الوثقی، کتاب الحج، ج1، ص39، مؤسسة أم القری للتحقیق و النشر، بیروت، چاپ اول، 1423ق.

11عبدالرحمن جزیری و دیگران، الفقه علی المذاهب الأربعة و مذهب أهل البیت (عَلَیْهِمُ السَّلَامُ‏)، ج‌3، ص135، دار الثقلین، بیروت، چاپ اول، 1419ق.

12محمدسعید طباطبایی حکیم، مصباح المنهاج، کتاب الطهارة، ج2، ص21، مکتب سماحة آیة الله العظمی السیدالحکیم و مؤسسة المنار، بی‌جا، ۱۳۶۶ «‎۱۴۱۷ق».

13زین الدین بن علی عاملی شهید ثانی، مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام، ج7، ص49، مؤسسة المعارف الإسلامیة، قم، چاپ اول، 1413ق.




  • ابوالحسن حسنی

تکلیف

شرع

عقل

فقه اللغه

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی