انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

جایگاه تفاوت‌های انسان‌ها در فقه سیاسی

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۱۲ ق.ظ

اگر چه تقسیم ارزشی انسان سیاسی بسیار مهم است؛ اما این تقسیم برای نظام حیات سیاسی کفایت نمی‌کندبا توجه به موضوع و تعریف فقه، تقسیم شخصیت انسان سیاسی در فقه، به گونه‌های مختلف، به طور عمده، به اعتبار نقش‌های متنوعی است که سامان شرعی عمل سیاسی مستلزم تحقّق آن نقش‌ها استتفاوت‌های متنوع میان انسان‌ها موجب می‌شود که برای ایفای هر نقش، گروهی مناسب و گروهی نامناسب باشندبه این جهت، فقیه ناچار است که به تفاوت‌های میان انسان‌ها توجه کند و جایگاه این تفاوت‌ها را در حدود و حقوق شرعی روشن نماید.

تفاوت‌های میان انسان‌ها را به اعتباری به سه گونه می‌توان تقسیم کرد: 1) تفاوت‌های طبیعی، مثلاً تفاوت کودک و بزرگسال، تفاوت سالم و مریض، تفاوت کامل و ناقص العضو و مانند آن‌ها؛ 2) تفاوت‌های روانی، مانند تفاوت عاقل و سفیه و دیوانه، تفاوت در استعدادها، تفاوت در بروز احساسات و هیجان و مانند آن‌ها؛ 3) تفاوت‌های اجتماعی یا تفاوت در دارایی از سرمایه‌های اجتماعی، مانند برخورداری از موقعیت‌های خانوادگی مناسب، تحصیلات مناسب، ثروت و مانند آن‌هااین تفاوت‌ها نیز در صلاحیت کارکردی افراد برای قرار گرفتن در یک پایگاه و ایفای نقش در جامعه‌ی سیاسی مورد لحاظ واقع می‌شوند و از همین جهت می‌توانند موضوع نظریه‌های فقهی باشندبه این ترتیب روشن است که این تقسیم‌ها کارکردی است، نه ارزشی.

تقسیم کارکردی از انسان، در خود تعریف انسان سیاسی لحاظ شده استانسان‌ها دو گروه‌اندکودک و بزرگسالبزرگسال نیز شامل دو گروه رشید و غیر رشید که اعم از مجنون و سفیه و مانند آن‌ها است، می‌شودوصف سیاسی تنها برای بزرگسال رشید تعریف می‌شود و دو گروه دیگر به جهت تفاوت طبیعی، از گروه انسان سیاسی خارج می‌ماننداین تفاوت‌ها در جاهای دیگری نیز موضوعیت می‌یابدبرای نمونه، جهاد تنها برای مردان توانا واجب است و زنان، بیماران، پیران و ازکار افتادگان از این فریضه محروم‌اندگاهی این تفاوت‌ها موضوع حکمی فقهی قرار نمی‌گیرند، اما به نحو غیر مستقیم در احکام فقهی لحاظ می‌شوندبرای نمونه، شاید تفاوت نحوه‌ی بروز احساسات و هیجان موضوع مسئله‌ای فقهی نباشد؛ اما با توجه به تأثیر این امر، مثلاً در توان تصمیم‌گیری در بحران، به نحو غیر مستقیم در احکامی چون شرایط ولایت فقیه مؤثر واقع می‌شودتقسیم به لحاظ جایگاه اجتماعی نیز سیره‌ی ممضای عقلا استتقسیم مؤمنان به عالمان و حاکمان و عامه، بر همین اساس معقول می‌نمایدتقسیم‌های مراتب بعدی شخصیت مؤمن به همین اعتبار تداوم می‌یابد؛ اما در مراتب پسین‌تر، نقش‌ها با تفصیل بیشتری تعریف می‌شوند و شخصیت با مؤلفه‌های بیشتر تحدید می‌گردداین نحوه تقسیم‌ها در گروه کافران و منافقان نیز ممکن است.



از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی