انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

بصیرت چیست و بصیر واقعی کیست؟

پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۴ ب.ظ

♻️ بصیرت به این چیزها نیست ...
بصیرت چیست و بصیر واقعی کیست؟

بصیر سیاسی دیدگاه و آگاهی عمیق درباره‌ی سیاست و اجتماع دارد و می‌تواند به طور منطقی و منصفانه به مسائل سیاسی نگریسته و تصمیمات درستی را اتخاذ کنند. بصیرت سیاسی به معنای توانایی درک عمیق و پیش‌بینی صحیح روندها و رویدادهای سیاسی است. به‌طور کلی بصیرت سیاسی به فرد اجازه می‌دهد تا به طور دقیق‌تر و مؤثرتری بتواند در محیط پیچیده سیاسی تصمیم‌گیری و عمل کند. کسانی که بصیرت سیاسی قوی دارند معمولاً در موقعیت بهتری برای موفقیت سیاسی قرار می‌گیرند.
شاخص‌های بصیرت سیاسی شامل موارد زیر می‌شود:
1. آگاهی از جهت‌گیری جریان‌های سیاسی: داشتن دانش و آگاهی کافی درباره جریان‌های سیاسی و اجتماعی و تأثیرات آن‌ها بر جامعه.
2. تحلیل منطقی: قدرت تحلیل و ارزیابی منطقی مسائل سیاسی و اجتماعی بر اساس اطلاعات موجود و داده‌های قابل اعتماد.
3. پذیرش دیدگاه‌های مختلف: توانایی پذیرش دیدگاه‌ها و نظرات مختلف و ارتباط موثر با افراد دیگر برای دستیابی به توافقات سازنده.
4. نوانایی حفظ اخلاق: توانایی تصمیم‌گیری و اقدام سیاسی در چارچوب پایبندی به اصول اخلاقی در هر موقعیت و هر زمان.
5. درک عوامل و نیروهای مؤثر بر صحنه سیاسی و روابط قدرت
6. توانایی تحلیل و تفسیر صحیح اطلاعات و رویدادهای سیاسی
7. پیش‌بینی احتمالات و رخدادهای آینده بر اساس الگوها و روندهای مشاهده شده
8. درک عواطف، انگیزه‌ها و اهداف اصلی بازیگران سیاسی
9. درک پیامدها و تأثیرات تصمیمات سیاسی
10. توانایی پیش‌بینی فرصت‌ها و تهدیدهای سیاسی
بصیرت سیاسی دو چیز نیست: ۱) داشتن اطلاعات سیاسی زیاد، ۲) داشتن نظریه و چارچوب نظری دانشگاهی.
فردی که بصیرت سیاسی دارد ممکن است در عمل به صورت ارتکازی (بدون اتکا به یک الگو یا چارچوب مشخص) عمل کند و نیز ممکن است اطلاعات سیاسی زیاد یا خاص نداشته باشد و اساساً احتیاج زیادی به آن ندارد. مهمترین شاخص بصیرت سیاسی توانایی تحلیل دقیق رویدادها و پیش‌بینی صحیح احتمالات آینده است. این توانایی می‌تواند بدون اتکا به یک چارچوب نظری خاص یا اطلاعات زیاد یا خاص باشد. بنابراین فرد بصیر می‌تواند با تکیه بر تجربه و حس خود در موقعیت‌های مختلف به صورت ارتکازی تصمیم بگیرد. البته داشتن یک چارچوب نظری و نیز اطلاعات زیاد یا خاص هم می‌تواند در تحلیل و تصمیم‌گیری‌های فرد بصیر کمک اساسی باشد، اما کسی را بصیر نمی‌کند.

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی