انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

تکلیف حکومت ولایی در برابر حقوق مردم

شنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۲، ۰۴:۵۵ ب.ظ

 

یکی از ارکان مردم‌سالاری این است که حکومت در برابر مردم مکلف باشد و مردم نیز حقوقی برعهده حکومت داشته باشندبرخی در برابر حکومت ولایی انتصابی موضع گرفته و گفته‌اند که این گونه حکومت مولی‌علیه را دارای هیچ حقی نمی‌داند:

در نظریه فقهی رایج، حاکم دینی حق حکومت خود را از خداوند اخذ می‌کندو در این میان وظیفه مردم حداکثر این است که کشف کنند این حق از آن کیست؟ این کشف می‌تواند از طریق انتخابات صورت بگیرد و این، حداکثر جایی است که در حکومت فقهی، به حقوق بشر داده می‌شود.1

یا ادعا می‌شود:

در چنین نظامی تمایل بر آن است که «تکالیف» جای «حقوق» را بگیرند و به جای آنکه مردم براساس رضایت و حقوق خود بتوانند آزادانه در امور اجتماعی و سیاسی شرکت کنند، براساس تکلیف باید اعمال خاصی را انجام دهند.2

به نظر می‌رسد این تحلیل از نبود فهم درست درباره جعل حق ولایت و نیز ارکان نظام ولایت انتصابی ناشی شده استهمان خدایی که بر یکی حق ولایت بر دیگری را جعل می‌کند، می‌تواند برای آن دیگری نیز حقوقی بر عهده ولی بگذارد و البته حکمت جعل ولایت و نصب ولی نیز دقیقا برای تضمین ایصال این حقوق به مولی‌علیه است.

پرسشی که در این زمینه مطرح است این است که مردم در جامعه اسلامی (جامعه تحت حاکمیت ولی انتصابیاز چه حقوقی برخوردارنددر پاسخ به برخی از مهم‌ترین حقوق مردم اشاره می‌کنیم:

گسترش عدالت

گسترش عدالت در اصل، از اهداف اساسی نصب ولی‌امر است و اصولاً برخی از ادله ضرورت نصب و نیز ولایت‌فقیه برپایه همین هدف هستندقرآن کریم نیز به این هدف که از حقوق اساسی مولی‌علیه است، توجه کرده است:

إِنَّ اللّهَ یَأمُرُکُم أنْ تُؤَدُّوا الاَماناتِ إلی أَهلِها وَ إذا حَکَمْتُم بَینَ‌النّاس أَنْ تَحکَمُوا بِالْعَدل. (نساء: 58)

همانا خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانات (امانت ولایترا به اهل آن بدهید و هنگامی که بین مردم حکم می‌کنید، به عدل حکم کنید.

در روایت‌های اهل بیت قدس سرهما ، مخاطب این آیه خود ایشان معرفی شده‌اند و به همان مناط، ولی‌فقیه نیز مخاطب این آیه خواهد بود.

گسترش و توسعه دین‌مداری، اخلاق و علم

این امر نیز یکی از حقوق مولی‌علیه بوده و بر عهده ولی‌امر استگسترش دین‌مداری و اخلاق و علم افزون بر اینکه خود، حکمت جعل ولایت به شمار می‌آیند، در آیات و روایات نیز به تأکید بر آنها توجه شده استامیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرماید:

فَأَمّا حَقُّکُمْ عَلَی... تَعْلیمُکُمْ کَیْلا تَجْهَلُوا وَ تَأْدیبُکُمْ کَیْما تَعْلَمُوا.3

و اما حق شما بر من آن است که... شما را تعلیم دهم تا نادان نمانید و آداب بیاموزم تا دانا گردید.

و نیز این روایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیانگر همین معناست:

عَلَی الإِمامِ أَنْ یُعَلِّمَ أَهْلَ وِلایَتِهِ حُدُودَ الْإِسْلامِ وَ الْایمانِ.4

بر امام است که حدود اسلام و ایمان را به اهل ولایتش بیاموزد.

نظم و امنیت و دیگر حقوق اساسی

این دو امر نیز از اساسی‌ترین حقوق مردم بر حاکم اسلامی است و چنان که در ادله ضرورت نصب ولی‌امر آمد، از لوازم عقلی آن به شمار می‌آیندالبته باید توجه داشت که این نظم و امنیت، با جامعه دینی و حکومت دینی مناسب است، نه نظم و امنیتی سکولار و مناسب یک جامعه سکولار.

این امور و مانند اینها حقوق دیگر مردم بر حاکم اسلامی استتأمین این حقوق تنها جنبه صوری و حفظ مقبولیت ندارد، بلکه اگر حکومتی بدون عذر موجه از تأمین این حقوق سر باز زند، مشروعیت آن خدشه‌دار می‌شودبنابراین، حقوق مردم بر عهده والی ـ که بنابر گفته امیرالمؤمنین علی علیه السلام از اعظم حقوق است5 اهمیت اساسی دارد.

1صادق حقیقت، توزیع قدرت در اندیشه سیاسی شیعه، نشر هستی‌نما، 1381، ص 288.

2همان، ص 359.

3نهج‌البلاغه، خطبه 34.

4تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، شماره 7808.

5نهج‌البلاغه، خطبه 216.




از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی