پرسشهایی برای تأمل2: شیوههای ایجاد زمینهی مشارکت فعال نخبگان در مسیر تدوین سند چشمانداز علوم
به نظر شما نخبگان کشور تا چه حدی دغدغهی تدوین سند چشمانداز برای تولید علم دارند؟
به طور خاص، این دغدغه برای هر یک از علوم چه میزان است؟
با چه روشهایی میتوان آرای نخبگان را برای تدوین چشمانداز برای یک حوزهی علمی یا یک رشتهی علمی جمعآوری نمود؟
از کدام گروه از نخبگان باید انتظار مشارکت در تدوین چشمانداز علوم داشت؟
موانع برای مشارکت نخبگان را برای تدوین سند چشمانداز با چه چارچوبی نظری میتوان شناخت؛ به گونهای که جامع باشد و موانع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، معرفتی و مانند آنها را نشان دهد؟
به طور خاص، از نظر شما، کدام موانع در مشارکت نخبگان در تدوین چشمانداز هر یک در ایران میتوانند برجستهتر باشند؟
چه عواملی زمینهساز مشارکت نخبگان برای تدوین این سند میشود؟
با چه سیاستهایی میتوان موانع مشارکت را تضعیف و عوامل زمینهساز را تقویت نمود؟
برای تقویت دغدغهی نخبگان برای تدوین چشمانداز برای رشتههای تخصصی خود چه اقداماتی میتوان انجام داد؟