انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

نقش دولت در تولید و توسعه‌ی دانش سیاسی

چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳ ق.ظ

  1. اراده‌ی دولت برای تولید و توسعه‌ی علم در موضوعی معین به دو صورت می‌تواند محقق شود:

    1. تأمین امکانات و جهت‌دهی سیاست‌های کلان پژوهشگاه‌ها با برنامه‌ریزی سازمانی به سوی تولید علمی خاص برای نیازهای تعریف شده؛

    2. ایجاد زمینه‌های اجتماعی و ایجاد دغدغه در افراد برای سو دادن پژوهش در موضوعات مورد نظر با جهت‌دهی اجتماعی و عمومی.

  2. این اراده باید در قالب برنامه‌های درازمدت و میان‌مدت محقق می‌شودبنابر این، اگر دولت تشخیص می‌دهد که پژوهش در جهات و موضوعات خاصی ضروری است؛ با تصریح آن در برنامه‌های توسعه اراده‌ی خود را به صراحت اعلام می‌کند و هم مقدمات اقتصادی، اجتماعی و حقوقی لازم برای جهت‌دهی تولید علم سوی مورد نظر را فراهم می‌کندالبته این نکته باید یادآوری شود که سازمان‌دهی روند تولید علم به معنای امکان تولید علم با فرمان قانونی یا بخشنامه‌ی دولتی، به صورت برنامه‌های کوتاه‌مدت یا برنامه‌هایی با نتیجه‌ی از پیش تعریف شده، تفسیر نشود که ابتذال چنین سخنی به غایت آشکار است.

  3. حضور دین در حیات بشر با واسطه‌ی علوم دینی ممکن استاساساً انسان هر نحوه‌ای از زندگی را بخواهد عمومی کند؛ باید آن را در قالب علم در آورد تا بتواند آن را به دیگران انتقال داده و بیاموزد و نیز بتواند آنان را برای آن نحوه زندگی توجیه کند.

  4. هر علمی، اعم از علوم توصیفی و تجویزی، برای پاسخ به مجموعه‌ای از نیازهای هم‌بسته و عمومی تألیف می‌شود؛ بنابر این تا راهی برای گره‌گشایی از شبکه‌ی نیازهای انسانی یافت نشود، علم تولید نشده است.

  5. سیاست، به عنوان یکی از ابعاد حیات انسانی، در حیات دینی مورد توجه جدی و صریح بوده است و از این جهت دین در عرصه‌ی سیاست نیز نحوه‌ای خاص از حیات را پیش‌بینی می‌کنداین نحوه‌ی خاص حیات سیاسی دارای مبانی، ارزش‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای کلان و برنامه‌ها و احکام و مقررات ویژه‌ی خود است و با چنین اموری هویت ویژه‌ی هر نحوه حیات سیاسی به صورت متمایز از انحای دیگر حیات سیاسی تعریف می‌شود.

  6. یکی از مسایل بسیار مهم سیاست، مسئله‌ی امنیت استجایگاه امنیت در حیات سیاسی و نیز شدت نیاز به مطالعات امنیت در جهان امروز، هم در حوزه‌ی روابط داخلی و هم حوزه‌ی روابط خارجی، شدت نیاز به مطالعات امنیت روشن شده استامنیت دارای وجوه فراوانی ماننددفاع، صلح، جنگ، اطلاعات، امنیت ملی و … می‌باشدبه تناسب این امر، مطالعه‌ی نظری در مبانی حِکمی و ارزشی امنیت از دیدگاه اسلام، یا مکتب امنیتی اسلام اهمیت بسیار می‌یابد.

  7. یکی دیگر از مسایل بنیادین در مطالعات سیاسی، سیاست خارجی استسیاست خارجی یک کشور راهبردهای کلان و خرد آن کشور را در تعامل با دولت‌ها و ملت‌های دیگر را نشان می‌دهد و ارزش‌های پذیرفته‌ی آن کشور را به دیگر ملل آشکار می‌کندبا توجه به جایگاه سیاست خارجی در دانش‌های سیاسی مطالعه در مبادی ایدئولوژیک و ارزشی و مبانی دینی سیاست خارجی یا نظریه‌ی سیاست خارجی اسلام اهمیت می‌یابد.

  8. توسعه‌ی مطالعات در مکتب امنیتی اسلام و نظریه‌ی سیاست خارجی اسلام اراده‌ی مستدام دولت به گسترش مطالعات در این حوزه لازم دارد و دوام اراده‌ وابسته به طرح آن در قالب برنامه‌های پنج ساله و نیز چشم‌انداز درازمدت کشور استبا توجه به چشم‌انداز علمی، سیاسی و اقتصادی کشور اراده‌ی مستدام دولت برای توسعه‌ی مطالعات امنیت، از جمله مکتب امنیتی اسلام روشن استاما این اراده اجمالی و بسیط است و اراده‌ی تفصیلی مستلزم برنامه‌ریزی برای آن و سازمان دادن به پژوهش در این حوزه‌ی مطالعاتی است.

  9. چنین مطالعاتی از عهده‌ی مراکز پژوهشی مرتبط با حوزه‌ی علمیه برمی‌آید که هم از علوم اسلامی بهره دارند و هم با علوم سیاسی آشنایی کافی دارند.




  • ابوالحسن حسنی

توسعه علم

دولت

دین

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۱)

  • عطاملک | قرارگاه سایبری
  • سلام

    دعوت می کنم صفحه شخصی یا وبلاگی خود را در شبکه اجتماعی ویترین نیز راه اندازی نمایید

    اکنون نام کاربری تان ازاد و قابل ثبت است

    با سپاس

     

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی