پرسشهایی برای تأمل 11: متون آموزشی علوم انسانی (آسیبشناسی و بازنگری)
ترجمهای بودن کتاب درسی چه مزایا و چه معایبی به همراه دارد؟ پرسش ما از نقایص ترجمهها نیست؛ بلکه مراد کتاب درسی غیر بومی است.
در کتابهای درسی موجود علوم انسانی چه آسیبهای جدی از جهت صوری وارد است؟
در کتابهای درسی موجود علوم انسانی چه آسیبهای جدی از جهت محتوایی وارد است؟
آیا میتوانید چند کتاب درسی مناسب دانشگاهی در علوم انسانی که تألیف داخلی باشند، نام ببرید؟
در میان کتابهایی که در جامعة المصطفی العالمیة یا حوزهی خواهران در حوزهی علوم انسانی نوشته شده است، کدام کتاب را برجستهتر دیدهاید؟
در نویسندگان کتابهای درسی علوم انسانی چه مشکل و چه امتیازی را برجستهتر میبینید؟
علوم انسانی یک شاخهی پر رشته و پر شاخه از معرفت بشری است و در هر رشته نیز دروس متنوعی وجود دارد. آیا تلاش برای نگارش متون درسی برای هر یک از دروس لازم است؟
آیا لازم میدانید، هم چون آموزش و پرورش، در نظام دانشگاهی یا حوزههای علمیه نیز نهاد ویژهای برای تدوین کتابهای درسی تأسیس گردد؟
آیا برای دورههای بالاتر از کارشناسی نگارش کتابهای درسی را ضروری میدانید؟