پرسشهایی برای تأمل ۱۲: ویژگیهای مطلوب یک کتاب درسی در علوم انسانی
1 خصوصیات صوری یک متن آموزشی چیست؟
2 ویژگیهای محتوایی یک متن آموزشی چیست؟
3 یک کتاب آموزشی علوم انسانی، مستقل از عنوان و سطح، چه ملاحظاتی در آن از جهات زیر لازم است: 1) اهداف علمی و کارکردی، 2) ترتیب فصول، 3) سرفصلها، 4) سنخ پرسشها و تمرینها، 5) رویکرد محتوایی کتاب، 6) رویکرد ایدئولوژیک، 7) نظریههایی که در آن برجسته میشوند، 8) سبک نگارش و 9) مانند اینها؛ وقتی کتاب برای:
3.1 دورهی دبیرستان آموزش و پرورش نگاشته میشود؟
3.2 دورهی پیشدانشگاهی نگاشته میشود؟
3.3 دورهی کارشناسی نگاشته میشود؟
3.4 دورهی کارشناسی ارشد نگاشته میشود؟
3.5 دورهی دکتری نگاشته میشود؟
3.6 دورهی مقدمات حوزهی علمیه نگاشته میشود؟
3.7 دورهی سطح حوزهی علمیه نگاشته میشود؟
3.8 نهادهای آموزشی حاشیهای حوزهی علمیه نگاشته میشود؟
3.9 برای نهادهای آموزشی غیر رسمی یا نظامی و مانند آنها نگاشته میشود؟
4 چه تفاوت عمدهای میان یک کتاب درسی حوزوی با کتاب درسی دانشگاهی با موضوع مشترک وجود دارد؟
5 گروه نویسندگان کتابهای درسی علوم انسانی از جهات زیر چه ویژگیهایی لازم دارند؟
5.1 توان و غنای علمی،
5.2 توان نگارش،
5.3 جهتگیری مکتبی،
5.4 خلاقیتهای هنری،
6 برای نوشتن یک کتاب درسی در علوم انسانی چه تخصصها و مهارتهایی لازم است و این تخصصها و مهارتها حداکثر در چند نفر باید جمع گردد؟
7 یکی از آسیبهای علوم انسانی در ایران عدم استفاده از نتایج پژوهشهای سامان یافته در ایران در حوزهی علوم انسانی در کتابهای درسی و نظام آموزش این علوم است. به نظر شما علت چیست؟ ضعف پژوهشهای ایرانی یا خودکمبینی نظام آموزشی یا...؟
8 چه سیاستی برای اتصال میان متون پژوهشی تولید شده در ایران به متون درسی پیشنهاد میکنید؟