انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

قطع معرفتی و قطع روانی

پنجشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۰۳ ب.ظ

با توجه به دو عامل اساسی استدلال و ویژگی‌های شخصیتیروانی در حصول قطع، می‌توان قطع را به دو نوع معرفتی و روانی تقسیم کرداگر عامل اساسی حصول قطع به یک خبر، استدلال باشد، آن قطع، قطع معرفتی خواهد بود؛ اما اگر در حصول قطع عوامل شخصیتی دخالت کنند، آن قطع، قطع روانی استباید توجه داشت که قطع، فی نفسه، یک حالت روانی است، نه معرفتیبنابر این، وصف قطع به معرفتی یا روانی در این تقسیم، به اعتبار عامل حصول آن است، نه به اعتبار ذات آن.

چند تفاوت اساسی میان دو قسم قطع وجود دارد:

  1. قطع روانی با تأمل در موضوع آن و با شک دستوری قابل زوال است؛ اما قطع معرفتی با تأمل در موضوع آن و با شک دستوری زوال نمی‌پذیردبلکه بنابر قول به ذومراتب بودن قطع، تقویت نیز می‌شود.

  2. قطع معرفتی پس از فحص تام از دلیل و روشنی کافی معلوم حاصل می‌شود؛ اما قطع روانی پیش از آن حاصل می‌شود.

  3. قطع روانی با تغییر حالات روانی، تحول در ویژگی‌های شخصیتی، انقلاب‌های اجتماعی، سفر به جوامعی با فرهنگ کاملاً متفاوت و اموری مانند این‌ها زایل می‌شود؛ اما قطع معرفتی با چنین اموری قابل زوال نیست.

  4. قطع معرفتی تنها با تشکیک در دلایل زایل می‌شود؛ اما قطع روانی ممکن است با تشکیک در دلایل زایل نشود؛ بلکه قاطع برای حفظ قطع خویش به بهانه‌هایی اکتفا می‌کند.

  5. قطع معرفتی با ظن، شک یا حتی جحد روانی قابل جمع است؛ به این معنا که شخص اگر چه از جهت دلایل نسبت به صدق خبر نمی‌تواند تردیدی داشته باشد، اما چون باور به آن را به گونه‌ای نامطلوب می‌پندارد، تلاش دارد تا حد امکان، آن را باور نکند؛ چنان که در قرآن کریم می‌فرمایدوَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا1اما قطع روانی با ظن، شک یا جحد روانی جمع نمی‌شود.

1آن را از روی ستم و خودبزرگ‌بینی انکار کردند، در حالی که یقین به آن داشتند (النمل : 14)




از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی