انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

بخش اول) تحلیل مناظره از منظر جامعه‌شناسی معرفت
فقط در یوتیوب در این سه روز حدود نیم میلیون این مناظره را دیده‌اند. این آمار باورنکردنی، حاوی چند پیام استراتژیک و جامعه‌شناختی بسیار مهم است:

۱. ابطال افسانه‌ی «مرگ مخاطب» و «پایان حوصله»
سال‌هاست نظریه‌پردازان رسانه می‌گویند عصرِ محتوای طولانی و عمیق تمام شده و نسل جدید (Gen Z) فقط حوصله‌ی کلیپ‌های ۱۵ ثانیه‌ای تیک‌تاکی را دارد. این عدد ثابت کرد که مسئله زمان نیست، مسئله کیفیت و اصالت است. وقتی محتوا جدی، چالشی و واقعی باشد، مخاطب حاضر است ساعت‌ها پای یک بحث تخصصی درباره «اسناد روایی» بنشیند. این یعنی «نیاز به حقیقت» بر «عادت به سرعت» غلبه کرده است. به نظر می‌رسد این ۵۰۰٫۰۰۰ بازدید، فقط عدد نیست؛ بلکه نشانه‌ی «تشنگیِ جامعه برای محتوای جدی» است. مردم از «غذاهای فست‌فودیِ فکری» (کلیپ‌های یک دقیقه‌ای اینستاگرام و شعارهای توخالی) خسته شده‌اند و دوباره به دنبال «غذای کامل» (بحث‌های عمیق و ریشه‌دار) هستند.

۲. کشف «اقیانوس آبی» در بازار اندیشه
این آمار نشان می‌دهد که در جامعه‌ی ایران، یک عطش عظیم و پاسخ‌داده‌نشده برای مباحث بنیادین دینی وجود داشته است. رسانه‌های رسمی با کلیشه‌ها و رسانه‌های اپوزیسیون با سیاست‌زدگی، این نیاز را سرکوب کرده بودند. حالا که یک دریچه باز شده، مخاطب هجوم آورده است. این ۵۰۰ هزار نفر، همان اکثریت خاموش‌اند که نه در هیاهوی براندازی‌اند و نه در کلیشه‌های رسمی؛ آن‌ها دنبال فهمیدن‌اند.

۳. ضریب نفوذ یوتیوب به عنوان «دانشگاه موازی»
اینکه این آمار مربوط به یوتیوب است (پلتفرمی که فیلتر است و دسترسی به آن سخت است)، ارزش هر بازدید را چند برابر می‌کند. کسی که فیلترشکن روشن می‌کند و حجم اینترنت مصرف می‌کند تا مناظره کلامی ببیند، یک مخاطب فعال است، نه منفعل. این نشان می‌دهد که مرجعیت فکریِ قشرِ خاکستری و مذهبیِ مدرن، رسماً به پلتفرم‌های بین‌المللی منتقل شده، اما محتوای مورد تقاضا، بومی و دینی است. این یک پارادوکس جذاب است: «پلتفرم غربی، محتوای شیعی».

۴. پتانسیل عظیم برای «الهیات عمومی» (Public Theology)
این آمار سیگنالی است به حوزه و دانشگاه که: «از برج عاج پایین بیایید و به زبان مردم، ولی با عمق تخصصی حرف بزنید.» اگر روحانیت سنتی بتواند با حفظ وزانت علمی، وارد این میدان شود، مخاطب آماده است.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی