انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

بخش دوم) فرصت‌های حاصل از مناظره

۱. تحلیل فرصت اول: گذار از «الهیات سیاسی» به «الهیات معرفتی»
توجه گسترده به این مناظره «تجدید حیات امر قدسی» در ساحت عمومی است. در سال‌های اخیر، دین عمدتاً به مثابه‌ی یک «ابزار هویت‌ساز سیاسی» یا «پناهگاه عاطفی» مطرح بود. اما این مناظره، دین را دوباره به عنوان یک «نظام حقیقت» مطرح کرد. وقتی بحث بر سر «سند روایت» یا «مبانی امامت» است، مخاطب (حتی مخاطب عام) متوجه می‌شود که تشیع صرفاً یک رسم و رسوم یا شعار سیاسی نیست، بلکه یک «ساختار منطقی و متنی» دارد که قابل صدق و کذب است. این بازگشت به متن، جامعه را از رسم‌گرایی و هیجان‌زدگی به سمت استدلال‌ورزی سوق می‌دهد.

۲. تحلیل فرصت دوم: تغییر مرجعیت از «شهرت» به «فقه و متن»
این شاید مهم‌ترین دستاورد جامعه‌شناختی باشد: جایگزینی «اندیشه‌ورز» به جای «سلبریتی». ما با انواع اقتدار روبرو هستیم. سلبریتی‌ها دارای اقتدار کاریزماتیکِ سطحی‌اند. اما مناظره‌ی کاشانی-اردستانی، جامعه را به سمت «اقتدار عقلانی-قانونی» (در اینجا عقلانی-متنی) می‌برد. در این مدل، «چه کسی می‌گوید؟» (فوتبالیست یا بازیگر) اهمیت خود را از دست می‌دهد و «چه می‌گوید و با چه سندی؟» اهمیت می‌یابد. این یعنی «ارتقای سواد رسانه‌ای-دینی». مخاطب یاد می‌گیرد که برای نقد دین یا دفاع از آن، باید مجهز باشد و نمی‌توان با توییت‌های هیجانی، بنیان‌های هزارساله را جابجا کرد.

۳. تحلیل فرصت سوم: «واکسیناسیون معرفتی» از طریق جدال احسن
در روان‌شناسی اجتماعی، نظریه‌ای به نام «نظریه تلقیح» وجود دارد. اگر بدن (جامعه‌ی مؤمنین) هرگز با ویروس (شبهه) مواجه نشود، سیستم ایمنی (قدرت استدلال) آن ضعیف می‌شود. سلیمانی اردستانی در اینجا نقش آن «ویروس ضعیف‌شده» یا «عامل محرک» را بازی می‌کند که باعث می‌شود سیستم ایمنی جریان اصیل شیعی (کاشانی و امثالهم) فعال شود و پادزهر (پاسخ‌های دقیق) را تولید کند. «حذف شبهه» راهکار نیست، بلکه «هضم و دفع شبهه» در یک فرایند تعاملی، راهکار بقای تشیع است. تاریخ تشیع تاریخ «احتجاج» است، نه تاریخ «انزوا».

۴. فرصت چهارم: بازسازی «ادبِ اختلاف» و «اخلاق گفتگو»
یک فرصت پنهان دیگر در این مناظره وجود دارد : تمرینِ مدارا در عینِ تصلب بر حق. در فضای فتنه‌های سال‌های اخیر، گفتگوها معمولاً به توهین و فحاشی و در فضای مجازی به حذف مجازی ختم می‌شد. اما در این مناظره (با وجود اختلاف نظر شدید، دو طرف دور یک میز می‌نشینند و با متن با هم می‌جنگند، نه با فحش. این الگو به جامعه‌ی ملتهب یاد می‌دهد که می‌توان مخالف رادیکال بود، اما محترم و منطقی باقی ماند. اگر این الگو تکثیر شود، سطح خشونت کلامی در فضای مجازی کاهش می‌یابد و نقد علمی جای تخریب شخصیتی را می‌گیرد (مخصوصاً بعد از فتنه‌ی ۱۴۰۱ که شورش علیه ادب و متانت را به عنوان شورش سیاسی قالب کردند).

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی