انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

طرح سیاستی: احیای گفتگوی دینی در فضای عمومی

سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۴، ۰۹:۵۱ ق.ظ

🌟طرح سیاستی: احیای گفتگوی دینی در فضای عمومی؛ گذار از تک‌گویی به هماوردی معرفتی

۱. تعریف دقیق پیشنهاد: مدیریتِ غیرمتمرکزِ مناظراتِ مجازی و سطح‌بالا میان نخبگان طراز اول دینی و نمایندگان جریان‌های فکری معارض (شامل ملحدان و دگراندیشان).

۲. هدف: استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های نوین (یوتیوب، ایکس، کلاب‌هاوس، آپارات و ...) برای تبدیل کردن پرسش‌های زیرزمینی به چالش‌های آشکار؛ جایی که شبهات در یک میدان معرفتی شفاف پاسخ داده شوند.

۳. اهمیت و ضرورت
جامعه امروز از مونولوگ‌های رسمی عبور کرده و تشنه‌ی دیالوگ‌های واقعی است. آمارهای بازدیدِ میلیونی مناظرات اخیر نشان می‌دهد که بازارِ اندیشه، اقیانوس آبی بی‌رقیبی است. این طرح با واکسیناسیونِ معرفتی، سیستم ایمنی جامعه را در برابر شبهات تقویت کرده و مرجعیت فکری را از سلبریتی‌ها به متخصصان بازمی‌گرداند. ضرورت اصلی، پر کردن خلأ روایتِ دینی مقتدر در فضایی است که مخالفان یکه‌تازی می‌کنند.
این پیشنهاد عملاً احیای سنتِ احتجاج شیعی است. شیعه در تاریخ، اقلیت بوده و همیشه با مناظره زنده مانده است (از مناظرات امیرالمؤمنین (عَلَیْهِ ٱلسَّلَامُ) و تا امام صادق و امام رضا (عَلَیْهِمَا ٱلسَّلَامُ) تا مناظرات شیخ مفید و تا مناظرات شهید بهشتی در در سال‌های ۵۸ تا ۶۰). بازگشت به این سنت، یعنی خروج از لاکِ دفاعی و ورود به فازِ تهاجمی فرهنگی. اگر نهادهای سیاست‌گذار جرأت این کار را داشته باشند، این بزرگترین خدمت به احیای دین در قرن جدید شمسی خواهد بود.

۳. ریسک اصلی: «باخت در خانه»
اگر مخالفانِ نبوت یا ملحدین، قوی‌تر ظاهر شوند، چه؟ این ریسک وجود دارد، اما همین الان هم در فضای مجازی، آن‌ها قوی‌تر به نظر می‌رسند چون «یک‌طرفه» می‌تازند. در مناظره، حداقلِ دستاورد این است که مخاطب می‌فهمد «دین هم حرف برای گفتن دارد» و ماجرا به آن سادگی که مخالفان می‌گویند نیست. حتی یک "مساوی" در مناظره، پیروزی برای دین است، زیرا توهم "پایان دین" را می‌شکند.
اما، تجربه‌ی تاریخی نشان داده احتمال این ریسک بسیار کم است.

۴. دستاورد سیاسی: تخلیه انرژی انباشته
جامعه‌ای که بتواند تندترین سوالاتش (آیا خدا هست؟ آیا پیامبر راست می‌گفت؟) را در رسانه (رسمی یا نیمه‌رسمی یا غیر رسمی) ببیند، احساس خفگی نمی‌کند. این مناظرات سوپاپ اطمینانِ فوق‌العاده‌ای برای کاهش خشونت سیاسی و تبدیل آن به شورِ معرفتی‌اند.

۵. سیاست محوری: استراتژی موازنه‌ی دوگانه (سایبری)
مکانیسم اجرایی این طرح بر دو پایه‌ی رسانه‌ای استوار است:
• گام اول: موازنه‌ی منفی (برجسته‌سازی هوشمند): بجریان نخبگانی دینی با استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای (منشن، نقد علنی، دعوت به چالش)، نام و آراء نظریه‌پردازانِ اصلی جریان الحاد را از حاشیه به متن می‌کشاند. با ضریب دادن به دگراندیشانِ دارای سواد (به جای سانسور آن‌ها)، مسئله ایجاد می‌شود تا بستر برای پاسخ فراهم گردد.
• گام دوم: موازنه‌ی مثبت (اقتدارِ استدلالی): ورودِ برنامه‌ریزی‌شده‌ی پهلوانان معرفتی (نخبگان حوزوی مسلط به زبان روز) به این مبارزه‌های مجازی. در این مرحله، پیروزی دین نه با حذف رقیب، بلکه با غلبه‌ی برهانی در برابر چشم میلیون‌ها کاربر حاصل می‌شود. اعتبار این پیروزی دقیقاً به دلیل حضور آزادانه‌ی طرف مقابل در فضای مجازی است.
✨@haqnegar

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی