نظر ملاصدرا درباب تصور و تصدیق
شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶ ق.ظ
یکی از تقسیمهای اولیهی علم حصولی، تقسیم آن به دو قسم تصور و تصدیق است. اما ملاصدرا این تقسیم را خطا شناخته و بر آن است که علم حصولی همهاش تصور است:
حصول صورت شیء در عقل که همان علم است، یا تصوری است که حکم نیست و یا تصوری است که خود حکم است یا به معنای دیگری مستلزم حکم است. تصور دوم به نام تصدیق نامیده میشود و اولی به نامی غیر از تصور نامیده نشده است.1
قسم اول یا همان تصوری که تصدیق نیست، دو قسم است:
تصور نسبت تامه: چنین تصوری همان قضیه است و لازمهی حصول تصدیق است.
تصور غیر نسبت تامه؛ چه مفرد باشد و چه نسبت غیر تامه.
1التصور و التصدیق، صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی، ص 312، انتشارات بیدار، چاپ پنجم، 1371.
کلیپ سخنان امام خامنه ای با عنوان« دوران جدید» را از پایگاه مرصاد دانلود کنید.
منتظریم...