پرسشهایی برای تأمل1: امکان تدوین چشمانداز برای علوم
سه شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۵۴ ب.ظ
به نظر شما علم در چه فرایندی رشد میکند؟ آیا میتوان در فرآیند رشد علم دخالت ارادی داشت؟ یا اساساً دخالت ارادی را گریزناپذیر میدانید؟
تدوین سند چشمانداز برای یک دانش چه مشکلاتی را ممکن است برای نظام علمی و جامعهی عالمان ایجاد کند؟
در برابر، چنین سندی چه امکاناتی را برای نظام علمی و جامعهی عالمان ایجاد میکند؟
با توجه به اقتضائات خاص هر یک از علوم انسانی، تدوین چنین سندی، به طور خاص برای هر یک از علوم چه فرصتها و چه تهدیدهایی ممکن است پیش رو داشته باشد؟
پرسش یاد شده با اقتضائات قید «در ایران» چه پاسخی دارد؟
در تدوین چنین سندی چه مسایلی باید مورد لحاظ باشد تا آزادی اندیشه و اندیشمندان تحدید و تهدید نگردد؟