انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

تعریف‌مفاهیم‌بنیادین‌فیزیک 1

يكشنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۳، ۱۱:۳۸ ق.ظ

#تعریف‌مفاهیم‌بنیادین‌فیزیک 1
میدان
جوهریت میدان
معیار جوهریت در فلسفه اسلامی: جوهر به ماهیتی گفته می‌شود که قائم به ذات است و برای وجودش به موضوع یا حامل دیگری نیاز ندارد. میدان، پس از ایجاد، مستقل از منشأ پیدایش‌اش به حیات خود ادامه می‌دهد و در فضا گسترش می‌یابد. این ویژگی می‌تواند نشان‌دهنده جوهریت آن باشد. اگرچه میدان ممکن است از یک منشأ جسمانی یا انرژی سرچشمه بگیرد (مانند جرم یا بار الکتریکی)، پس از ایجاد، به‌عنوان موجودی مستقل عمل می‌کند. برای مثال، در فیزیک مدرن، میدان جاذبه یا میدان الکترومغناطیسی می‌تواند تا مدت‌ها پس از نابودی منشأ خود، به گسترش و اثرگذاری ادامه دهد. ویژگی گسترش میدان با سرعت نور نشان‌دهنده آن است که میدان به‌عنوان موجودی مستقل عمل می‌کند، نه صرفاً به‌عنوان حالتی وابسته به منشأ. در فلسفه اسلامی، یکی از ویژگی‌های جوهرات، تأثیرگذاری مستقل از سایر موجودات است. میدان، با گسترش و ایجاد نیرو در فضا، این نقش را ایفا می‌کند.
تعریف:
میدان جوهر طبیعی جهت‌دار است که به‌عنوان زیرساخت بالقوه‌ی طبیعت عمل می‌کند و زمینه‌ی اثرگذاری و تعاملات در جهان جسمانی را فراهم می‌آورد. میدان ذاتاً گسترده در فضاست و ظرفیت اثرگذاری بر جواهر جسمانی را دارد.
تعریف میدان به‌عنوان جوهر طبیعی جدید با فیزیک مدرن نیز هماهنگ است: در فیزیک، میدان‌ها به‌عنوان موجوداتی مستقل از جرم و ماده شناخته می‌شوند که نیروها را منتقل می‌کنند. اگرچه فیزیک مدرن به فلسفه جوهر تکیه نمی‌کند، تعریف میدان به‌عنوان جوهر طبیعی جدید می‌تواند پلی میان فلسفه اسلامی و مفاهیم فیزیکی باشد.
در فلسفه‌ی صدرایی، مفهوم حرکت جوهری می‌تواند با ایده‌ی میدان سازگار باشد. میدان‌ها موجودی است که در ذات خود حرکت و تأثیر دارد و این حرکت بخشی از هویت آن است.
میدان‌ها به‌عنوان واسطه‌های علیت طبیعی (دو مقوله‌ی أن یفعل و أن ینفعل) عمل می‌کنند. میدان جاذبه عامل تعامل اجسام در فواصل دور است. میدان الکترومغناطیسی عامل تعامل بارهای الکتریکی از راه دور است.
ویژگی‌ها:
1. طبیعی بودن: میدان فاقد جرم یا امتداد جسمانی است، اما قابلیت تأثیرگذاری بر اجسام جسمانی را دارد.
2. گستردگی در فضا: میدان به‌صورت پیوسته در فضا گسترش می‌یابد و در تعامل با اجسام، پدیده‌های فیزیکی را پدید می‌آورد.
3. جوهر مستقل: میدان جوهری است که وجود آن وابسته به هیچ موضوع دیگری نیست، اما برای تحقق اثرگذاری، نیازمند ترکیب با انرژی است.
4. ماهیت بالقوه: میدان بستری بالقوه است که برای فعلیت یافتن به انرژی نیاز دارد.
✅https://eitaa.com/haqnegar

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی