انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

بحران هویت مردانه در جوامع مدرن (۵)

دوشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۴، ۰۷:۴۰ ق.ظ

بحران هویت مردانه در جوامع مدرن (۵)
نقش جریان‌های فمینیستی در تحقیر و تخریب ساختاری هویت پسرانه
جریان‌های فمینیستی در طول دهه‌های اخیر تأثیرات گسترده‌ای بر جوامع داشته‌اند. با ظهور فمینیسم رادیکال در موج‌های سوم و چهارم، گفتمان‌های اجتماعی تغییر یافتند و برخی جریان‌های فمینیستی از صرفاً پیگیری حقوق زنان فراتر رفته و به تقابل با مردان و نقش‌های سنتی آن‌ها پرداختند. در این دوره، برخی از اصول سنتی مرتبط با مردانگی تحت فشار قرار گرفت و تصویر مردان در فرهنگ عمومی، رسانه‌ها و آموزش دچار تغییرات منفی شد.
در حالی که بسیاری از این تغییرات به‌صورت تدریجی و در نتیجه‌ی تحولات اجتماعی و اقتصادی رخ داده‌اند؛ اما روشن است که برخی فمینیست‌های رادیکال به‌صورت آشکار خواهان حذف نقش‌های سنتی مردانه بوده‌اند. با این‌حال، بسیاری از سیاست‌های فمینیستی در سال‌های اخیر به جای ایجاد توازن جنسیتی، به یک‌جانبه‌گرایی متمایل شده‌اند و نقش‌های مردانه را تا حد زیادی به حاشیه رانده‌اند. در واقع، حتی اگر جزییات این روند عامدانه هم نباشد، کل روند در یک سیاست هماهنگ ایجاد شده است.
ابعاد تأثیر فمینیسم رادیکال بر هویت پسرانه
۱. تحقیر رسانه‌ای و فرهنگی مردان
در بسیاری از محصولات رسانه‌ای، سریال‌ها و فیلم‌ها، مردان اغلب به‌عنوان شخصیت‌هایی تنبل، احمق، بی‌مسئولیت، بی‌انگیزه و شکست‌خورده نمایش داده می‌شوند، در حالی که زنان به‌عنوان افراد مستقل، قوی و تصمیم‌گیرنده نشان داده می‌شوند.
در برخی فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، پدران به‌عنوان افراد ناتوان و نادان نمایش داده می‌شوند، در حالی که مادران نقش قهرمان را بر عهده دارند.
۲. تغییر در سیاست‌های آموزشی و تربیتی
در مدارس غربی، برخی سیاست‌های آموزشی، رفتارهای طبیعی پسرانه مانند جنب‌وجوش، رقابت‌طلبی، و ریسک‌پذیری را سرکوب کرده‌اند. به‌طور مثال در برخی مدارس، اگر پسری بیش‌ازحد فعال باشد، به او برچسب مشکلات رفتاری زده می‌شود و ممکن است داروهای آرام‌بخش مانند ریتالین برایش تجویز شود. در این کشورها که غالباً مدرسه‌ها مختلط‌اند، فعالیت‌های رقابتی (مانند مسابقات برتری و رتبه‌بندی دانش‌آموزان) در بسیاری از مدارس حذف شده‌اند تا احساسات دختران آسیب نبیند، اما این سیاست‌ها به‌طور غیرمستقیم انگیزه‌ی رقابت و پیشرفت را در پسران کاهش داده است.
۳. ترویج گفتمان‌های ضد مردانه در جامعه
مفاهیمی مانند «مردسالاری سمی» (Toxic Masculinity) به‌گونه‌ای مطرح شده‌اند که باعث شده بسیاری از ویژگی‌های مردانه مانند قدرت، رقابت‌جویی، استقلال و رهبری به‌عنوان ویژگی‌های منفی و خطرناک معرفی شوند. در برخی موارد، تمامی مشکلات اجتماعی مانند خشونت، جنگ، یا نابرابری‌های اقتصادی به مردانگی و نظام مردسالارانه نسبت داده شده و به‌جای اصلاح مسائل، هویت مردانه به‌طور کلی مورد حمله قرار گرفته است.
۴. افزایش حمایت‌های یک‌جانبه از زنان و کاهش فرصت‌های مردان
در بسیاری از کشورها، سیاست‌های «مثبت تبعیضی» (Affirmative Action) به نفع زنان اجرا شده که در برخی موارد باعث حذف فرصت‌های برابر برای مردان شده است. به‌عنوان مثال، گرایش برخی شرکت‌ها برای استخدام زنان باعث شده مردان، حتی با صلاحیت‌های بهتر، فرصت کمتری برای ورود به مشاغل خوب داشته باشند. در دانشگاه‌ها، علاوه بر اینکه برای زنان نسبت به برخی دانشگاه‌ها یا رشته‌ها سهمیه‌های اختصاصی در نظر گرفته شده، فضای عمومی مدرسه‌ها و تبلیغات موجب شده که اساساً پسران دانشگاه را به نفع زنان خالی کنند. در برخی پرونده‌های حقوقی، قوانین حمایتی باعث شده که در اختلافات خانوادگی، حکم حضانت و حقوق مالی بیشتر به نفع زنان صادر شود، حتی اگر شرایط برابر باشد.
۵. کاهش تمایل مردان به تشکیل خانواده و مشارکت اجتماعی
برخی از سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی، مردان را از ازدواج و تشکیل خانواده دلسرد کرده‌اند. ترس پسران ایرانی از ازدواج به دلیل هزینه‌های فراوان خود ازدواج، استفاده از مهریه به عنوان ابزار فشار بر پسران و... موجب شده کمتر به ازدواج تمایل داشته باشند. این روند به کاهش مسئولیت‌پذیری مردان در جامعه و افزایش پدیده‌های مانند افسردگی، انزوا، و بی‌انگیزگی اجتماعی منجر شده است.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی