انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

بازی در دوگانه‌ی کاذب ملت/امت

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۴، ۰۴:۲۹ ب.ظ

☀️بازی در دوگانه‌ی کاذب ملت/امت
یک نظام اجتماعی باید دارای ساختاری سازگار با نظام‌های دیگر باشد و از پشتیبانی ضروری نظام‌های دیگر نیز برخوردار شود تا منزوی نشده و از بین نرود.
اگر «ملت» را به عنوان یک واحد سیاسی-جغرافیایی خودبسنده در نظر بگیریم و «امت» را به عنوان یک مجموعه‌ی فراملی بر پایه‌ی عقیده، نادیده گرفتن یکی به معنای انزوای دیگری است:
نادیده گرفتن ملت: اگر صرفاً بر «امت» تأکید شود و هویت‌های ملی نادیده گرفته شوند، به نوعی انفعال و بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت و منافع خاص هر سرزمین و جمعیت منجر می‌شود. این می‌تواند به ضعف ساختاری درونی ملت‌ها بیانجامد و آن‌ها را از برآوردن نیازهای اساسی مردمشان باز دارد. در نهایت، چنین «ملت»های ضعیفی نمی‌توانند در صحنه‌ی بین‌الملل جایگاهی برای زیست خود بیابند و به عنوان واحدی کارآمد در خدمت اهداف بلندمدت امت عمل کنند.
نادیده گرفتن امت: اگر صرفاً بر «ملت» و منافع ملی گرایی افراطی تأکید شود و «امت» و همبستگی فرامرزی آن نادیده گرفته شود، به انزوا و قطع ارتباط با دنیای اسلام منجر می‌شود. چنین ملت‌هایی از پشتیبانی (معنوی، فکری، و در صورت لزوم مادی) نظام‌های دیگر (مسلمان) محروم می‌شوند و در مواجهه با چالش‌های جهانی آسیب‌پذیر خواهند بود. نظام منزوی در نظام بین‌الملل از بین خواهد رفت.
بنابراین، دوگانه‌سازی و تقابل این دو مفهوم، به جای ایجاد یک جامعه‌ی پایدار و سازگار، به ضعف و آسیب‌پذیری هر دو بخش منجر می‌شود.
وجود مشترکات قوی (نظام فرهنگی، ارزشی، اهداف و نمادها) برای پایداری جامعه و جلوگیری از هرج و مرج مورد تأکید جامعه‌شناسان است. همچنین، جنگ همه علیه همه تهدید اساسی برای وجود جامعه است. تقابل ملت/امت به تفرقه و جنگ درونی منجر می‌شود. وقتی این دو مفهوم در تقابل قرار داده می‌شوند، در واقع اختلاف و تفرقه در درون جامعه اسلامی پدید می‌آید. عده‌ای خود را ملت‌گرا می‌دانند و عده‌ای امت‌گرا، و این تقسیم‌بندی کاذب به از بین رفتن نظام فرهنگی و ارزشی مشترک و اهداف مشترک در سطح کلان امت اسلامی منجر می‌شود. این دوگانگی می‌تواند به کشمکش‌های مخرب و حتی نوعی «جنگ همه علیه همه» در سطوح مختلف (فکری، فرهنگی و حتی سیاسی) بین گروه‌های مسلمان بینجامد. چنین وضعیتی به جای همکاری و تعارف که قرآن بر آن تأکید دارد، تضاد و تخاصم را دامن می‌زند و ثبات جامعه را به خطر می‌اندازد. قرآن کریم بر وحدت امت اسلامی تأکید دارد و تفرقه را از آفات می‌داند: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...» (آل‌عمران، 103). ایجاد دوگانگی مصنوعی بین ملت و امت، دقیقاً در جهت خلاف این دستور قرآنی حرکت می‌کند.
پذیرش تنوع فردی گسترده در نظام اجتماعی و تولید مثل با تنوع کافی در استعدادها و دارایی‌ها از عوامل مهم بقای جوامع است. «ملت‌ها» با ویژگی‌های جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و زبانی خاص خود، در واقع بخش‌های متنوع و متکثر امت واحده را تشکیل می‌دهند. این تنوع، به جای ضعف، می‌تواند منبع قدرت و غنای فرهنگی و تمدنی برای امت باشد. بازی در دوگانه «ملت/امت» به معنای تلاش برای حذف یا کم‌رنگ کردن این تنوع‌های طبیعی است، در حالی که خداوند خود انسان‌ها را «شعوب و قبائل» قرار داده تا «تعارف» و تعامل کنند (حجرات، 13). نادیده گرفتن ابعاد ملی، ظرفیت‌های بومی و محلی را که می‌تواند در خدمت اهداف امت قرار گیرد، از بین می‌برد. هر ملت، با توجه به استعدادها و موقعیت‌های خاص خود، می‌تواند نقشی منحصر به فرد در پیشبرد تمدن اسلامی ایفا کند.
علاوه بر نکات یاد شده، هویت ملی و هویت امتی هر دو می‌توانند بخش‌هایی از «خود» و برداشت از «خود» یک فرد مسلمان باشند. وقتی این دو هویت در تقابل قرار می‌گیرند، فرد دچار تنش درونی (تنش بین «من» خودجوش و «در من» الزامات اجتماعی) می‌شود. او ممکن است احساس کند باید یکی را انتخاب کند و دیگری را نادیده بگیرد، در حالی که هر دو می‌توانند به صورت سازنده در شخصیت او ادغام شوند. این وضعیت به جای احترام به خود و تداوم خود، منجر به سردرگمی و عدم انسجام شخصیتی می‌شود.

⚡️بر اساس این چارچوب، بازی در دوگانه «ملت/امت» یک بازی نادرست است زیرا:
1. باعث انزوا و تضعیف متقابل می‌شود، نه سازگاری و پشتیبانی.
2. به جای وحدت و مشترکات، تفرقه و کشمکش‌های مخرب ایجاد می‌کند.
3. تنوع‌های سازنده را نادیده می‌گیرد و مانع بهره‌برداری از ظرفیت‌های بومی می‌شود.
4. منجر به تنش هویتی در افراد و عدم انسجام در «خود» می‌شود.
⚡️قرآن نیز نه تنها این دوگانگی را مطرح نمی‌کند، بلکه با تأکید بر وحدت امت در کنار شناخت و تعامل قبائل و شعوب، و نیز تشویق به عمران زمین و پیشرفت در هر بوم و اقلیمی، بر همزیستی و هم‌افزایی این دو مفهوم تأکید دارد. هدف اصلی، ساخت یک تمدن الهی است که ملت‌ها بازوان و تجلی‌گاه‌های آن امت واحد باشند.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی