انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

☀️تحلیل جامعه‌شناختی پیام‌رسان «ایتا»: حبابی با پیامدهای پنهان

⭐️پیام‌رسان «ایتا» که حالا به فضایی عمدتاً در اختیار جناح مذهبی و انقلابی ایران تبدیل شده، بستری برای تحلیل‌های جامعه‌شناختی عمیق است. این پلتفرم نه تنها بازتاب‌دهنده تحولات فضای مجازی در کشورمان است، بلکه پیامدهای اجتماعی-سیاسی خاص خود را نیز به همراه دارد.

⭐️برخلاف پیام‌رسان‌های جهانی مثل تلگرام یا واتساپ، «ایتا» به شکلی آگاهانه به فضایی کاملاً هم‌سو با گفتمان انقلابی مذهبی (به تعبیر اصلاح‌طلبان: محافظه‌کاران) تبدیل شده است. با سرورهای داخلی و تاکید بر «امنیت فرهنگی»، ایتا به کاربران این جناح احساس تعلق و امنیت بیشتری می‌دهد. اما در عین حال، ناخواسته (و البته اغلب «خواسته») آن‌ها را از تعامل با طیف‌های فکری دیگر جدا می‌کند. این جداسازی، منجر به شکل‌گیری «حوزه‌های عمومی موازی» می‌شود؛ یعنی گروه‌های مختلف، فضای مجازی خودشان را می‌سازند و به جای گفت‌وگوی فراگیر، در یک «تک‌گویی درون‌گروهی» گرفتار می‌شوند.

⚡️شاید تصور شود که «خالص‌سازی فضای مجازی» (کاهش یا حذف ارتباط با مخالفان) به انسجام بیشتر می‌انجامد. اما واقعیت می‌تواند کاملاً برعکس باشد و حتی شکاف‌های درونی جریان‌های مذهبی انقلابی را آشکار کند. تصور کنید در غیاب یک رقیب مشترک، مثلاً لیبرال‌ها یا اصلاح‌طلبان، تفاوت‌های ریزبینانه میان سنتی‌ها، نواصول‌گرایان، یا انقلابی‌های منتقد پررنگ‌تر می‌شود. این پدیده شباهت زیادی به «تفرقه‌ی پس از وحدت» دارد که در جنبش‌های سیاسی دیگر پس از به قدرت رسیدن نیز دیده شده است. از نظر روان‌شناسی اجتماعی، حضور در یک «حباب اطلاعاتی» مانند ایتا، باعث تشدید قطب‌بندی درونی می‌شود؛ چرا که حتی کوچک‌ترین اختلاف‌نظرها می‌تواند به تعارض‌های هویتی تبدیل گردد. به عنوان مثال، بحث بر سر شیوه‌های برگزاری یک مراسم مذهبی یا نوع پوشش خاص، در این فضا می‌تواند به جدال‌های عمیق‌تر هویتی منجر شود، در حالی که در یک فضای بازتر، شاید صرفاً یک نظر متفاوت تلقی می‌شد.

⚡️اگر ایتا و پلتفرم‌های مشابه آن (مانند ویراستی) به عنوان فضایی بسته باقی بمانند، جریان‌های مذهبی و انقلابی ممکن است توانایی اقناع مخاطبان خارج از حلقه خود را از دست بدهند و در گفتمان‌سازی فراگیر دچار ضعف شوند. در غیاب گفت‌وگوی مستقیم با مخالفان، تحمل اختلاف‌نظر کاهش می‌یابد و شاهد واکنش‌های افراطی‌تر به انتقادها خواهیم بود. علاوه بر این، در مواجهه با بحران‌های سیاسی-اجتماعی، ممکن است راه‌حل‌های یکسان‌اندیشانه و بدون انعطاف ارائه شود که با واقعیت‌های پیچیده‌ی جامعه همخوانی چندانی نداشته باشد. مثلاً، یک راه‌حل اقتصادی که در ایتا کاملاً مورد تأیید است، شاید در واقعیت جامعه با مخالفت‌های جدی روبرو شود، چون از ابتدا در یک حباب فکری شکل گرفته است.

⚡️ایتا به‌عنوان یک پلتفرم خودگزینش‌شده‌ی آگاهانه، شاید در کوتاه‌مدت یک انسجام ظاهری ایجاد کند. اما در بلندمدت، (توانسته) به شکاف‌های غیرقابل پیش‌بینی در جناح مذهبی انقلابی بینجامد. این پدیده تنها محدود به ایران نیست و در سایر جوامع نیز با شکل‌گیری «اکو چمبرها» و «فیلتر بالون‌ها» مشاهده می‌شود که گروه‌ها را از یکدیگر جدا کرده و درک مشترک از واقعیت را دشوار می‌سازد.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی