ادلهی حرمت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی، مانند سلاحهای هستهای
❇️ادلهی حرمت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی، مانند سلاحهای هستهای
1️⃣«فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ(الإسراء : 33)» (در قتل نباید اسراف کند).
«اسراف» از مادهی «سرف» است. این ماده به معنای گذر از حدّ است. اگر در کاری، از حد عقلی یا عقلایی یا شرعی تجاوز شود، گفته میشود که اسراف شده است. اسراف در قتل به معنای گذر از حد شرعی در کشتن انسانها است. چنین اسرافی در سلاحهای کشتار جمعی، مانند سلاحهای هستهای، اتفاق میافتد. زیرا این سلاحها یک منطقهی وسیع را هدف میگیرند، نه افراد را و آثار تخریبی و کشتار آنها نیز هم از منطقه فراتر میرود و هم آیندگان را تهدید میکند. این نهی، نهی تحریمی است و بنابر این، استفاده از چنین سلاحی حرام است.
حرمت قتل نابحق در آیات متعدد قرآن کریم و نیز روایات معصومین (عَلَیْهِمُ السَّلَامُ) متعدد بیان شده است، تعبیری دیگر از اسراف در قتل است. برای نمونه، در آیهای میفرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً (المائدة : 32)» (هر که کسی را بکشد بیآنکه کسی را کشته یا تباهی در زمین کرده باشد چنان است که همه مردم را کشته باشد) و نیز میفرماید: «وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ... لَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتىِ حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لَا یَزْنُونَ وَ مَن یَفْعَلْ ذَالِکَ یَلْقَ أَثَامًا * یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ یخَْلُدْ فِیهِ مُهَانًا (الفرقان : 69)» (و بندگان رحمان، کسانی که... کسی را که خدا حرام کرده است، جز به حقّ نمیکشند و زنا نمیکنند و کسی که چنان کند؛ گناهکار است و روز قیامت عذاب بر او دوچندان شده و با خواری در آن همیشگی باشد). قتل نابحق اثر گریزناپذیر سلاحهای کشتار جمعی است که در قرآن اسراف در قتل به شمار آمده است.
https://eitaa.com/haqnegar
- ۰۳/۰۲/۰۸