انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

اهمیت خطای اجتهادی

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۳، ۰۹:۱۰ ب.ظ

📚اهمیت خطای اجتهادی

☀️انسان به‌طور ذاتی در جستجوی حقیقت و معنا است، اما این حقیقت همیشه در افق فهم او قرار دارد و او به همه‌ی لایه‌های حقیقت و همه‌ی وجوه حقیقت دست نمی‌یابد. انسان علی الأصول و علی الإجمال می‌تواند به حقیقت دست یابد، اما همین دو قید «علی الأصول» و «علی الإجمال» نشان می‌دهند که خطا بخشی طبیعی از این جستجو است، چرا که حقیقت در فرایند آشکار شدن، به شکلی تدریجی تنها وجوهی از خود را به انسان نشان می‌دهد. خطا تنها نشانه‌ای از محدودیت فهم انسانی نیست، بلکه شرط امکان فهم و کشف حقیقت است. انسان از خلال تجربه‌ی خطا، به افق‌های جدیدی دست می‌یابد. چون برای انسان امکان التفات به حقیقت وجود دارد، او با التفاتی عمیق‌تر از پیش، بهره‌گرفته از تجربه‌ی خطا، می‌تواند تلاشی بهتر برای تقرب به حقیقت بیابد. خطا می‌تواند انسان را با محدودیت‌های خود و نیاز به بازاندیشی و بازنگری در مواجهه با حقیقت روبه‌رو کند. این تجربه، انسان را به درک عمیق‌تر از وجود و معنای آن سوق می‌دهد.
☀️حقیقت شرعی، با دو قید «علی الأصول» و «علی الإجمال» در دسترس فقیه قرار دارد و همین امر، انگیزه‌ای برای تلاش مداوم و پویا در مسیر اجتهاد است. خطای فقیه بخشی از تعامل او با حقیقت است، و این تعامل است که معنا و ارزش اجتهاد را شکل می‌دهد.
☀️اجتهاد یک فرایند وجودی است که در آن فقیه با متن (قرآن و سنت) به‌ عنوان ظهور شریعت مواجه می‌شود. اما این مواجهه به دلیل محدودیت‌های زبانی، تاریخی و ... همیشه ناقص و مستلزم تلاش بیشتر است. در این فرآیند، خطای اجتهادی به تجربه‌ای جمعی و جاری تبدیل می شود که دیگر مجتهدان را به بازاندیشی در اصول و قواعد ترغیب می نماید. این تجربه جمعی، به معنای وجودی، بخشی از رشد و تکامل جامعه دینی است.
خطای اجتهادی نشان‌دهنده‌ی این است که حقیقت شریعت در افق فهم انسانی قرار دارد. خطای فقیه می‌تواند او را به سمت بازاندیشی در روش‌ها و پیش‌فرض‌های خود سوق دهد و در نتیجه، فهم عمیق‌تری از حقیقت شرعی برای او فراهم کند. این خطا ممکن است به کشف افق‌های جدید در شریعت کمک کند، زیرا هر خطا یک تجربه‌ی وجودی است که فهم را دگرگون می‌کند. خطای اجتهادی یک فقیه می‌تواند فقیه دیگر را به درک عمیق‌تری از محدودیت‌های خود و فرآیند اجتهاد به‌عنوان یک فرایند پویا و متحول سوق دهد.
خطای اجتهادی می‌تواند افق‌های جدیدی برای جامعه فقهی باز کند:
◦ بررسی مجدد نصوص✅
◦ تعامل با نظرات متفاوت✅
◦ بازتعریف مسائل مستحدثه✅
خطای اجتهادی نه‌تنها نقص جریان اجتهاد نیست، بلکه بخشی اساسی از فرایند کشف حقیقت و تکامل فقاهت است.
☀️هم چنین، خطا می‌تواند عامل مهمی در ایجاد تواضع معرفتی باشد. فقیهی که به خطای خود پی می‌برد، نه تنها در برابر حقیقت، بلکه در برابر جامعه و تاریخ فروتن‌تر می‌شود. خطا فقیه را به بازاندیشی، تواضع معرفتی و جستجوی مجدد در مواجهه با حقیقت سوق می‌دهد.

👌دقت شود که وقتی می‌توان از خطا سخن گفت که واقع‌گرایی پذیرفته شده باشد. بنابر این، وقتی از کارکرد مثبت «خطا» سخن گفته می‌شود، کارکرد آن در مسیر کشف حقیقت، اراده شده است، نه دفاع از نسبی‌انگاری یا شکاکیت که امری ناصواب است.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی