انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

تعریف‌مفاهیم‌بنیادین‌فیزیک ۲

يكشنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۳، ۱۱:۳۹ ق.ظ

#تعریف‌مفاهیم‌بنیادین‌فیزیک ۲
انرژی
در مطلب قبل میدان قوه و زمینه‌ی تأثیر در اجسام تعریف شد. عاملی که به این قوه و زمینه، فعلیت و صورت می‌دهد، انرژی است. مثلاً میدان (مثلاً میدان الکترومغناطیسی) به‌عنوان ساختار زیرین است و انرژی (مثلاً فوتون‌ها) فعلیت و ارتعاش میدان را ایجاد می‌کند. با توجه به نظریه‌ی نسبیت، انرژی باید ماهیتی پویا و ذاتاً گسترش‌یافته در میدان تعریف شود که با جسم ارتباطی وثیق دارد. در نظریه کوانتوم، انرژی با حالت‌های کوانتومی سیستم مرتبط است و به صورت گسسته (کوانتیزه) در مقیاس میکروسکوپی عمل می‌کند. به‌ویژه در نظریه‌ی میدان‌های کوانتومی، به صورت ارتعاشات و حالات میدان تعریف می‌شود.
تعریف:
انرژی جوهری طبیعی و فعلیت‌بخش است که ذات آن در محقق کردن اثر میدان و تحقق استعداد آن است که خود به خود جهتی ندارد. به تعبیر دیگر، انرژی، جوهری است که عامل اصلی فعلیت میدان و ایجاد تغییرات در اجسام جسمانی است.
ویژگی‌ها:
1. طبیعی بودن: انرژی به‌عنوان جوهری طبیعی عمل می‌کند که ماهیت آن در حرکت و تأثیرگذاری است.
2. فعلیت‌بخشی: انرژی میدان را از حالت بالقوه خارج کرده و آن را به فعلیت می‌رساند. انرژی نقشی شبیه صورت در فلسفه‌ی اسلامی دارد: فعلیت‌بخش و معین‌کننده میدان است. البته در فلسفه‌ی اسلامی، ماده و صورت کاملاً در هم مندمجند و نمی‌توانند جداگانه موجود باشند. اما در فیزیک، میدان‌ها می‌توانند بدون ظهور انرژی خاصی وجود داشته باشند، گرچه عمل آن‌ها همواره وابسته به وجود انرژی است.
3. پویا بودن: انرژی ذاتاً با حرکت و تغییر همراه است و در تعامل با میدان، اثرات جسمانی را ایجاد می‌کند.
4. وابستگی متقابل با میدان: انرژی بدون میدان نمی‌تواند به‌صورت مستقل اثرگذار باشد. میدان به‌عنوان زیرساخت اساسی برای تعاملات طبیعی عمل می‌کند، اما انرژی است که این زیرساخت را فعال می‌سازد. انرژی، همان‌گونه که صورت به ماده هویت می‌دهد، میدان را به واقعیت مؤثر تبدیل می‌کند. (چالش: آیا می‌توان انرژی جنبشی یک جسم را وابسته به میدان دانست؟)
✅https://eitaa.com/haqnegar

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی