انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

تعریف‌مفاهیم‌بنیادین‌فیزیک ۳

چهارشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۳، ۰۶:۳۵ ق.ظ

#تعریف‌مفاهیم‌بنیادین‌فیزیک ۳
ذره‌ی جسمانی
در نظریه‌ی کوانتوم، ذرات جسمانی مانند الکترون‌ها هم خاصیت موجی و هم خاصیت ذره‌ای دارند. این دو خاصیت در شرایط مختلف ظاهر می‌شوند. به‌عنوان ذره دارای جرم، مکان، و انرژی‌اند و به‌عنوان موج با تابع موج تعریف می‌شوند که نشان‌دهنده‌ی احتمال حضور در نقاط مختلف فضا است. مکان دقیق یک ذره (مانند الکترون) قابل پیش‌بینی نیست؛ بلکه تابع موج احتمال حضور آن را در نقاط مختلف فضا مشخص می‌کند. این ویژگی با دیدگاه سنتی فلسفی، که جسم را به‌صورت ایستا و دارای مکان مشخص می‌بیند، در تضاد است.
اگر خاصیت موجی ذرات را بپذیریم، می‌توان جسم را به‌عنوان موجودی تعریف کرد که در ذات خود پیوسته در حرکت و تغییر است. این ویژگی کاملاً با حرکت جوهری در فلسفه ملاصدرا تطابق دارد: همان‌طور که جوهر جسمانی در حرکت جوهری دائماً در تغییر است، ذرات نیز به‌صورت موجی در حال گسترش و تحول‌اند.
در نظریه کوانتوم، ذره را می‌توان به‌عنوان موضعی از تراکم انرژی و موج در نظر گرفت. در فلسفه اسلامی، می‌توان گفت: ذره جسمانی نمود عینی حرکت جوهری است که در یک لحظه‌ی خاص مشاهده‌پذیر می‌شود. موج بودن ذره نشان‌دهنده‌ی آن است که جسمانیت یک ذره به‌صورت پیوسته در حرکت و دگرگونی است.
تعریف:
ذره‌ی جسمانی، تجلی موقتی و مکانی و بدون جهت از ترکیب میدان و انرژی است که در قالب یک وجود جسمانی ظاهر می‌شود و خصوصیات موجی و ذره‌ای را به‌طور هم‌زمان داراست.
تعریف روشن‌تر، اما با دقت کمتر: "ذرات جسمانی، تجلیات فعلی حرکت جوهری‌اند که به‌صورت موجی-ذره‌ای در طبیعت ظهور می‌کنند. شاید بتوان گفت در این چارچوب، موج بودن ذرات نشان‌دهنده‌ی بُعد بالقوه و سیال آن‌ها، و ذره بودن آن‌ها نمایانگر فعلیت در لحظه و مکان خاص است.
ویژگی‌ها:
1. تجلی ترکیب میدان و انرژی: ذره‌ی جسمانی به‌عنوان محصول خاصی از میدان و انرژی، دارای موقعیت مکانی و اثرگذاری مشخص است.
2. خصوصیت موجی-ذره‌ای: ذره در نظریه کوانتوم به‌صورت احتمال حضور در فضا (موج) و مکان‌یابی خاص (ذره) تعریف می‌شود.
3. حرکت جوهری: ذره به‌طور دائمی در حال تغییر و حرکت است و این تغییرات، ناشی از ترکیب پویا میان میدان و انرژی است.
4. ذره‌ی جسمانی نمایانگر فعلیت جسمانی‌شده میدان و انرژی در یک موقعیت خاص است و عامل اثرگذاری مستقیم در جهان جسمانی است.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی