انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

تعریف‌مفاهیم‌بنیادین‌فیزیک ۴

چهارشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۳، ۰۶:۳۵ ق.ظ

#تعریف‌مفاهیم‌بنیادین‌فیزیک ۴
نیرو
نیرو مفهومی پیچیده است. در نسبیت خاص، نیرو به‌عنوان علت شتاب‌گیری جسم تعریف می‌شود، مشابه مکانیک نیوتنی، اما با این تفاوت که جرم متغیر است و به سرعت نسبی جسم بستگی دارد. در نسبیت عام، مفهوم نیرو با انحنای فضا-زمان جایگزین می‌شود. نیرو اثر انحنای فضا-زمان بر حرکت اجسام است. در نظریه‌ی ‌کوانتومی، نیرو به‌عنوان نتیجه‌ی برهم‌کنش‌های بنیادی میان ذرات تفسیر می‌شود. برهم‌کنش‌ها از طریق ذرات حامل نیرو (بوزون‌ها) صورت می‌گیرند. ظاهر اولیه‌ی این نظریه‌ها این است که نیرو را باید عرض تعریف کنیم، نه جوهر. اما نیرو تنها زمانی تحقق می‌یابد که میدان و انرژی در تعامل باشند: میدان به‌عنوان زمینه‌ی بالقوه عمل می‌کند و انرژی به‌عنوان عامل فعلیت‌بخش میدان نقش دارد. به تعبیر دیگر، نیرو، نتیجه نهایی و تجلّی اثرگذاری میدان و انرژی است که در جهان جسمانی ظاهر می‌شود. نیرو محصول نهایی این ترکیب است و نمی‌تواند بدون حضور هر دو جوهر میدان و انرژی وجود داشته باشد. بنابر این، این نظریه جایگاه نیرو را از یک مفهوم ریاضی به یک جوهر مستقل ارتقا می‌دهد: نیرو دیگر صرفاً یک ابزار توصیفی در معادلات فیزیکی نیست وحتی یک عرض نیست، بلکه واقعیتی جوهری است که وجود و اثرگذاری دارد. نتیجه‌ی این تحلیل تعریف زیر از نیرو است:
تعریف:
نیرو جوهر ترکیبی جهت‌دار حاصل از میدان و انرژی است که نمایانگر اثرگذاری و تحقق رابطه‌ی میان این دو جوهر است. نیرو تجلی نهایی تعامل میان میدان و انرژی است و عامل تغییر در وضعیت اجسام محسوب می‌شود.
ویژگی‌ها:
1. ماهیت ترکیبی: نیرو از ترکیب میدان و انرژی پدید می‌آید و به‌عنوان جوهر مستقل، عامل تعاملات طبیعی است.
2. تأثیرگذاری بر اجسام جسمانی: نیرو به‌طور مستقیم در تغییر وضعیت اجسام جسمانی (مانند حرکت، تغییر شکل، یا تغییر انرژی) ظاهر می‌شود.
3. فعلیت رابطه: نیرو به‌عنوان نمود نهایی رابطه میان میدان و انرژی، در لحظه و مکان خاص تحقق می‌یابد.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی