انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

گونه شناسی نوین حمل ها

چهارشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۳، ۰۶:۳۹ ق.ظ

۱. حمل اولی ذاتی:
تعریف: در این نوع حمل، موضوع و محمول از نظر مفهوم دقیقاً یکسان‌اند. حمل اولی صرفاً به حقیقت و تعریف منطقی نظر دارد و کاری به مصادیق خارجی ندارد.
◦ مثال: «المثلث شکل ذو ثلاث زوایا.» این حمل اولی است، زیرا مفهوم «مثلث» و «شکل دارای سه زاویه» دقیقاً یکی است.
تفاوت حمل اولی با حمل تحلیلی
حمل اولی به اتحاد تعریف و مفهوم موضوع و محمول اشاره دارد و به دنیای خارج کاری ندارد؛ اما در حمل تحلیلی (Analytic Judgment)، محمول چیزی است که از تحلیل موضوع به‌دست می‌آید؛ محمول در ذات و تعریف موضوع نهفته است. حمل تحلیلی معمولاً به ضرورت منطقی و تحلیلی اشاره دارد، یعنی محمول از مفهوم موضوع قابل استنتاج است.
◦ مثال: «همه اجسام دارای امتداد هستند.»
▪️ در اینجا، محمول (امتداد) بخشی از تعریف و ذات موضوع (جسم) است.

2. حمل شایع صناعی:
تعریف: در این نوع حمل، موضوع و محمول از نظر وجود خارجی متحد هستند، اما از لحاظ مفهوم می‌توانند متفاوت باشند. حمل شایع به مصادیق و موجودیت خارجی توجه دارد.
◦ مثال: «الإنسان کاتب.» در اینجا «انسان» و «کاتب» از نظر وجود خارجی یکی هستند (نویسنده همان انسان است)، اما از لحاظ مفهومی یکی نیستند.

۳. حمل شایع ذاتی
تعریف: حمل شایع ذاتی، حملی است که در آن محمول صرفاً به ذات موضوع تعلق می‌گیرد و موضوع به‌عنوان فرد بالذات آن ماهیت در نظر گرفته می‌شود، بدون لحاظ هیچ‌گونه ویژگی عرضی یا اضافی.
در حمل شایع ذاتی موضوع و محمول کاملاً بر ذات و ماهیت متمرکزند، بدون اینکه هیچ ویژگی یا خصوصیت اضافی (عرضی) در نظر گرفته شود و مصداقی که محمول بر آن حمل می‌شود، فرد بالذات تعریف‌شده از موضوع باشد، یعنی مصداقی که تنها و تنها به لحاظ همان ماهیت بررسی می‌شود و هیچ ویژگی دیگری در آن لحاظ نشده است.
◦ مثال مناسب: وقتی در یک اثبات هندسی، شکل خاصی را به‌عنوان مثلث رسم می‌کنیم، آن شکل تنها به‌عنوان مثالی از ماهیت مثلث در نظر گرفته می‌شود. هیچ خصوصیت اضافی مانند طول اضلاع یا اندازه زوایا (به جز کلیت سه‌ضلعی بودن) لحاظ نمی‌شود. این مثلث نماینده‌ی خالص و «فرد بالذات» مثلث است و حمل شایع ذاتی بین آن و مثلث برقرار است؛ آنگاه وقتی با اشاره به این مثلث گفته می‌شود: «این شکل یک مثلث است.» محمول (مثلث) به‌عنوان ذاتی و ماهیت موضوع (این شکل) حمل می‌شود و هیچ عرض خاصی لحاظ نمی‌گردد.

۴. حمل اولی صناعی
تعریف: حمل اولی صناعی، حملی است که در آن محمول با موضوع از لحاظ مفهومی اتحاد ندارد، اما محمول بر مفهوم موضوع حمل می‌شود و از ویژگی‌های مفهوم موضوع خبر می‌دهد. در واقع، موضوع از سنخ کلی عقلی است.
◦ مثال مناسب: "الإنسان کلی" محمول (کلی) بر مفهوم انسان حمل می‌شود، زیرا انسان در مقام مفهوم، یک کلی طبیعی است. "الحیوان جنس" محمول (جنس) بر مفهوم حیوان حمل می‌شود، زیرا حیوان در نظام منطقی یک جنس است.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی