انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

✍️ رضا کیانوش 

در جمعی از دانشمندان غربی که در حوزه توسعه چارچوب های مرتبط با هوش مصنوعی مشغول به تحقیق و توسعه یک چارچوب هستند، سعی کردم نظر آن ها را به مطالب دینی جلب کنم. در ذیل یکی از جواب هایی که یکی از آن ها به من داد را مشاهده می‌کنید:

سلام رضا، در درک نکته‌ای که اینجا مطرح کردی مشکل دارم. چطور اعتقادات مذهبی به استنباط فعال مرتبط می‌شود؟ چارچوب کلی هوش مصنوعی نظریه‌پردازی می‌کند که چگونه سیستم‌های پیچیده‌ای مانند مغز به عنوان یک موتور استنباطی عمل می‌کنند تا مشاهدات مربوط به واقعیت را پیش‌بینی کنند. اعتقادات مذهبی به عنوان یک موتور استنباطی برای چیزهای غیرقابل مشاهده عمل می‌کند. می‌توان گفت که هیچ ماتریس احتمال‌پذیری (A likelihood matrix) وجود ندارد که حالت‌های پنهان را به مشاهدات خارجی مرتبط کند. در واقع، اگر تفکر مذهبی یک ماتریس احتمال‌پذیری داشته باشد، به حالت‌های پنهان (مانند باورهای پیشین یا احساسات) مرتبط خواهد بود. جسارتاً می‌گویم که مذهب بیشتر به عنوان انکار مشاهدات عمل می‌کند تا باورها حفظ شوند. منظورم این نیست که مذهب خوب یا بد است. در واقع، نشان داده شده است که اعتقادات مذهبی می‌توانند در برابر برخی شرایط روانی مانند افسردگی محافظت‌کننده باشند (هرچند همین اثر برای همه ادیان یا تمرینات مراقبه توصیف شده است).

@raveshetamadoni
@haqnegar

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی