انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

پاسخ به مسئله‌ی شر از منظر نشانه‌شناسی (۲)

دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۰۸:۴۸ ب.ظ

آیا انسان خالق است؟

خالقیت نقش فرادلالی و برساختی دارد؛ یعنی پدیدآورنده‌ی کل نظام معنا و دلالت است، نه صرفاً کنشگر درون آن. انسان در این چارچوب درون نظام دلالت قرار دارد، نه در جایگاه آفریننده‌ی آن؛ یعنی فاعل است، یعنی دارای agency و قدرت تأثیرگذاری در رویدادها و معانی، ولی در بستری که از پیش خلق شده است. او می‌تواند نقش‌های مختلف ایفا کند (سوبژکت، آبژه، کنش‌گر، مخاطب، حتی رمزگذار/رمزگشا)، ولی سازنده‌ی مطلق نظام نشانه‌ای نیست. در مقام عرفانی یا فلسفی، ممکن است تعبیراتی مانند «خلیفة الله» یا «خالقِ با اذن الهی» برای انسان به‌کار رود، اما در معنای حقیقی، خالقیت به کسی تعلق می‌گیرد که امکان دلالت و کنشگری را در وهله‌ی اول آفریده باشد. یعنی انسان می‌تواند معناساز مشروط یا وابسته باشد، اما به صورت مستقل معنایی نمی‌آفریند.

آیا خدا فاعل است؟
فاعل بودن به‌معنای حضور در زنجیره‌ی کنش و دلالت است. در این معنا خداوند می‌تواند به‌مثابه‌ی فاعل مطلق در روایت ظاهر شود، مثلاً در آیات قرآنی که به‌طور مستقیم می‌گوید "أَوحیٰ"، "یَهدی"، "رَزَقَ"، و...؛ اما تفاوت این فاعلیت با فاعلیت انسان، در مرتبه و استقلال آن است. فاعلیت انسان در چارچوب روایتی است که دیگری (خدا) آفریده است و همیشه نسبی، محدود، و نیازمند اجازه یا توفیق است؛ اما فاعلیت خدا در چارچوب روایتی است که خود او خالق کل روایت است. بنابراین در مورد خدا، خالقیت او شرط پیدایش کل نظام دلالی است؛ و فاعلیت او به‌صورت مستمر در سطح روایت و هم در بیرون از روایت حضور دارد. بنابر این، او فاعل هر چیزی که آفریده، نیست؛ یعنی آیه‌ی «وَ اللهُ خَلَقَکُم وَ ما تَعمَلون» (صافات، ۹۶) به این معنا نیست که او فاعل عمل ما است، بلکه او خالق عمل ما است.
✨@haqnegar

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی