انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

طرح تبادل سفیران دینی میان مراکز اصلی ادیان جهان

دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۰۸:۵۳ ب.ظ

☀️مدت‌ها بود که طرحی ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. امروز تصمیم گرفتم آن را پیشنهاد دهم:

⭐️طرح تبادل سفیران دینی میان مراکز اصلی ادیان جهان:
ابتکاری است برای تأسیس یک شبکه‌ی رسمی یا نیمه‌رسمی از سفیران دینی، که از سوی هر یک از مراکز محوری ادیان بزرگ جهان به سایر مراکز فرستاده می‌شوند. هدف این است که هر مرکز دینی، به‌جای صرفاً گفت‌وگوهای دوره‌ای، نمایندگانی مستقر و پیوسته در دیگر مراکز داشته باشد ـ در قالب دفتر، وابسته فرهنگی، یا وابسته دینی ـ با اختیارات محدود و اهداف مشخص.

⭐️اهداف طرح:
1. تعامل دائمی و نهادی میان ادیان، نه صرفاً گفت‌وگوهای موسمی.
2. رصد و شناخت دقیق‌تر مسائل جهانی با رویکرد دینی.
3. ایجاد پل‌های ارتباطی برای حل بحران‌های مذهبی و سوء‌تفاهم‌ها.
4. ارتقاء سواد دینی متقابل و کاهش دشمنی‌ها یا کلیشه‌های تاریخی.
5. هم‌افزایی در مواجهه با چالش‌های جهانی مانند معنویت‌زدایی، افراط‌گرایی، و فروپاشی نهاد خانواده.

⭐️ضرورت‌ها:
۱. فقدان تعامل مستمر و ساختاریافته بین مراکز دینی.
۲. نفوذ روزافزون روایت‌های نادرست درباره ادیان از طریق رسانه‌ها و سیاست.
۳. نیاز جوامع به معنویت اصیل و پاسخ‌های فکری مشترک به مسائل انسان معاصر.
۴. لزوم جایگزینی «دیپلماسی رسمی دولت‌ها» با «دیپلماسی دینی و مردمی» در بسیاری از مناطق تنش‌خیز.

⭐️چالش‌ها:
1. عدم به‌رسمیت‌شناختن برخی ادیان و نهادهای دینی توسط دین یا نهاد دیگر (برای مثال قطعا و تحت هیچ شرایطی ما یهودیان صهیونیسم یا بهاییان را به رسمیت نخواهیم شناخت).
2. اختلافات شدید در مبانی الهیاتی، تاریخی یا سیاسی.
3. حساسیت‌های امنیتی.
4. تعارض با اصل استقلال دینی در برخی مکاتب که نمایندگی دینی را برنمی‌تابند.
5. مسائل مالی، حقوقی و شفافیت عملکرد دفاتر.

⚡️یک مدل فرضی پیشنهادی عملیاتی:
1. هر مرکز یک سفیر دینی مشاور (نه مبلغ رسمی) به مراکز دیگر اعزام می‌کند.
2. سفیر تنها از طریق دفتر فرهنگی یا دینی پذیرفته‌شده مستقر می‌شود، بدون مداخله در نهادهای داخلی میزبان.
3. دوره‌ی خدمت: ۲ یا ۳ سال، همراه با گزارش‌نویسی، نشست‌های فکری و آموزش‌های متقابل.
4. مسئولیت‌ها: تبیین مواضع، رفع سوءتفاهم‌ها، تعامل میان‌فرهنگی و ارائهٔ گزارش‌های همدلانه.


در دنیای امروز که ساختارهای رسمی و بین‌المللی دولتی (روابط بین‌الملل عمومی) با بحران ناکارآمدی و تعارض منافع و گاه مشروعیت مواجه‌اند، قدرت نهادهای غیردولتی، فرهنگی و دینی در شکل‌دهی به روابط بین‌المللی خصوصی به‌شدت در حال افزایش است. نهادهای دینی، برخلاف دولت‌ها، ریشه در هویت‌های عمیق مردم دارند و می‌توانند فراتر از مرزهای سیاسی، درک متقابل و همدلی پایدار ایجاد کنند.

طرح «تبادل سفیران دینی» دقیقاً در همین راستا قرار می‌گیرد؛ ایجاد شبکه‌ای از ارتباطات انسانی، فرهنگی و معنوی که بتواند در خلأ نهادهای رسمی، پل‌های واقعی میان جوامع مختلف بسازد. در این مدل، مشروعیت نه از قدرت سیاسی، بلکه از اعتماد مردمی، معنویت، و صداقت در مواجهه با جهان حاصل می‌شود. همچنین، در جهانی که سوءتفاهم‌های مذهبی یکی از عوامل تشدید درگیری‌هاست، چنین طرحی می‌تواند به‌عنوان یک دیپلماسی نرم، مسیر گفت‌وگو، فهم متقابل و حتی صلح را هموار کند. پس در شرایط فعلی، نه‌تنها این ایده مفید است، بلکه برای آیندهٔ روابط فرهنگی بین ملت‌ها ضروری و استراتژیک به‌حساب می‌آید.


✨@haqnegar

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی