انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

چرا مردم را حذف نکنیم؟ چگونه مردم حذف می شوند؟

چهارشنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۴، ۰۷:۲۱ ق.ظ

جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلامی
آیا میان ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی تناقض وجود دارد؟ آیا حضور مردم در اسلامیت نظام اسلامی مؤثر است؟
در همان بدو امر یک پاسخ اجمالی می‌دهم: میان ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی هیچ تناقض وجود ندارد، بلکه حضور مردم جزء ارکان اسلامیت یک نظام سیاسی است. این پاسخ از کجا آمد؟ جوابی ساده بر پایه‌ی جامعه‌شناختی چنین است:
قدرت در یک جامعه منابعی دارد، مانند جمعیت و گروه‌های جمعیتی، علم، ثروت، فناوری، فناوری‌های نظامی، فرهنگ، جغرافیا و چیزهای دیگر. در همین جمله‌ی قبل «قدرت» دقیقاً چیست؟ دنبال یک تعریف دقیق از قدرت نیستم، فقط می‌خواهم آن را معرفی کنم. شخص قدرتمند برای اجرای تصمیم‌هایش، ضمانت‌های اجرای قاهرانه‌ای را به طور #رسمی‌ومشروع در اختیار دارد و با آن می‌تواند بر افراد و گروه‌ها تأثیر بگذارد تا اقدامات و رفتارهای خاصی را انجام دهند و رفتارهای اجتماعی و سیاسی افراد و گروه‌ها را مهار و هدایت نماید. مبدأ اصلی قدرت همان دو کلمه‌ای است که نشان‌دار شد: #رسمی‌ومشروع که امر اعتباری است. منبع این قدرت چیست؟ همان منابع قدرت که امور واقعی‌اند. این منابع واقعاً می‌توانند تصمیم‌ها را محقق نمایند و در اقدام‌ها دیگران مؤثر شوند. حکومت با تکیه بر این منابع، آن قدرت اعتباری را می‌سازد و با آن اراده‌اش را در جامعه جاری می‌کند. اما این منابع در جامعه توزیع شده‌اند. در اختیار یک نفر نیستند. یک شخص مالک جمعیت نیست، همه‌ی علم را ندارد، همه‌ی ثروت را ندارد، همه‌ی فناوری‌ها را ندارد و ... . یعنی قدرت واقعی در دست حکومت نیست و در جامعه پخش شده است. حکومت دو موضع می‌تواند در برابر این قدرت پخش شده داشته باشد:
۱) حذف هر یک از قدرت‌ها و سرکوب آن؛
۲) تلاش برای همراه کردن آن قدرت‌ها با اهداف خود.
اگر رویکرد حذف را در پیش گیرد، تیشه به ریشه‌ی خود خواهد زد. حذف هر یک از این منابع حذف یک مؤلفه‌ی قدرت از جامعه است که در هر صورت، چه حذف آن حق باشد یا باطل، اثر نامطلوب خود را خواهد داشت.*
اما قدرت واقعی نهایی در جامعه حاصل جمع بُرداری مجموع همین منابع است. اگر تلاش حکومت در جهت همراه کردن قدرت‌های واقعی باشد، به اندازه‌ای که بتواند آن‌ها را با خود هم‌جهت نماید، قدرت خواهد داشت.**

* فرض کنید که فردی جنایتی بکند و باید اعدام شود. اعدام این فرد حق است، اما به هر حال، از جمعیت یک نفر کم می‌شود، اگر دانشمندی باشد، از جامعه‌ی علمی یکی کم می‌شود، اگر بازاری باشد، از اهل اقتصاد یک نفر کم می‌شود و ... .
**حکومت باید تلاش نماید قدرت‌های پخش شده در جامعه را با اهداف خود همراه نماید، نه اینکه خود با آن‌ها همراه شود. در جامعه هر یک از این قدرت‌ها به سویی است و حکومتی که بخواهد با همه باشد، با هیچ‌کس نخواهد بود و سقوط می‌کند.
#مردم‌سالاری‌دینی
#انتخابات

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی