انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

تحلیل شناختی از فرآیند خوب انگاری اعمال زشت

جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۰۷:۴۱ ب.ظ

تحلیل شناختی از فرآیند خوب انگاری اعمال زشت 

وقتی اعمال قبیح (مانند خشونت، بی‌حجابی، توهین به مقدسات، یا فساد اخلاقی) به‌طور مکرر در فضای مجازی نمایش داده می‌شوند، به‌تدریج از نظر روانی عادی‌سازی می‌شوند. مغز انسان به‌مرور در مواجهه با تکرار یک رفتار، حساسیت خود را از دست می‌دهد و آن را کمتر زشت یا غیراخلاقی می‌پندارد.
به سادگی می‌توان یک تحلیل شناختی از فرآیند خوب‌انگاری اعمال زشت ارائه کرد. برای مثال دیدن مداوم محتوای خشونت‌آمیز در بازی‌ها یا فیلم‌ها، باعث می‌شود فرد دیگر نسبت به آن حساسیت اولیه را نداشته باشد، زیرا فرد به آن «خو» می‌گیرد. بر اساس نظریه‌های یادگیری، مواجهه مکرر با یک محرک (مثل صحنه‌های خشونت یا بی‌حجابی) باعث خوگیری و کاهش پاسخ هیجانی و اخلاقی نسبت به آن می‌شود. هم چنین بر اساس نظریه‌ی اثر اجتماعی، افراد در مواجهه با رفتارهای تکرارشده توسط دیگران، آن‌ها را معمول و پذیرفتنی می‌پندارند. در فضای ناشناس مجازی، فرد کمتر خود را مقید به رعایت اخلاقیات می‌کند و ممکن است به‌مرور این بی‌قیدی را به دنیای واقعی هم تسری دهد. اما وقتی با واکنش جامعه مواجه می‌شود، با «خود حق‌پنداری» جامعه را بسته توصیف می‌کند. این‌ها ساده‌ترین مکانیسم‌هایی‌اند که افراد را به سمت زشتی‌ها «سُر» می‌دهند.
اما مسئله گاهی پیچیده‌تر می‌شود. گاهی ما سیستم عصبی خودمان را نسبت به زشتی‌ها «کرخت» می‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهند که مواجهه مداوم با محتوای غیراخلاقی، فعالیت آمیگدال (مرکز پردازش انزجار و ترس) را کاهش می‌دهد و فرد دیگر نسبت به آن واکنش منفی قوی نشان نمی‌دهد. مسئله تا اینجا خاتمه نمی‌یابد. نوع فعالیت در فضای مجازی، می‌تواند سیستم عصبی دیگری را نسبت به زشتی‌ها «کرخت» کند. وقتی کسی رفتار قبیحی (مثل توهین یا نمایش فساد) از خودش نمایش می‌دهد و من و ما در کوتاه‌مدت پاداش اجتماعی (لایک، کامنت، توجه) به او می‌دهیم، مغز او به تکرار آن ترغیب می‌شود. مخصوصاً اگر فردی از قبل تمایل به رفتار قبیح داشته باشد، فضای مجازی با نمایش محتوای همسو، توجیه‌پذیری آن رفتار را افزایش می‌دهد.
بندورا (روانشناس) بر آن بود که توجیه‌های شناختی (مثل «همه این کار را می‌کنند!» یا «ضرری ندارد!») باعث می‌شود فرد از تقبیح درونی رفتارهای نادرست دست بردارد. خطرناک جایی است که کار زشت برچسب «خوب» بخورد: نمایش بی‌حجابی به‌عنوان «آزادی» یا خشونت به‌عنوان «قدرت» یا سیگار کشیدن به عنوان «استقلال» و ...
این فرآیند، تهدیدی جدی برای ارزش‌های اخلاقی فردی و جمعی است و نیازمند «مداخلات آگاهانه»ی فردی مانند ترس از خدا، آگاهی‌های اخلاقی و افزایش سواد رسانه‌ای و «مداخلات آگاهانه»ی اجتماعی مانند تقویت نظام‌های بازدارنده‌ی اخلاقی است.
✨@haqnegar

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی