انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

☀️روش‌های ساختاری کردن احکام و قواعد کلامی، فقهی و اخلاقی ۲
ساختاری‌کردن آموزه‌های کلامی، فقهی، و اخلاقی تنها به قالب‌های رسمی مانند قانون، مقررات، استانداردها، و کدها محدود نمی‌شود. در ساختار غیررسمی جامعه، این آموزه‌ها می‌توانند در قالب‌های دیگری نیز ظهور کنند که اغلب نهادینه‌شده، خودجوش، و برآمده از فرهنگ و سنت‌های جامعه‌اند. این قالب‌های غیررسمی نقش بسزایی در شکل‌دهی به رفتارها، نگرش‌ها، و ارزش‌های افراد دارند. یک وظیفه‌ی دیگر فقیهی که از نظام‌سازی سخن می‌گوید، ایفای نقش در تبدیل آموزه‌های دینی به این قالب‌ها است (مراد از ایفای نقش، ورود مستقیم نیست، بلکه بسترسازی و استفاده از اهل فن برای این منظور است).
بخشی از قالب‌های غیررسمی عبارت‌اند از:
۱. عرف و سنت‌های اجتماعی: عرف و سنت‌ها، مجموعه‌ای از رفتارها و هنجارهای پذیرفته‌شده‌ی اجتماعی‌اند که به‌طور غیررسمی در جامعه نهادینه شده‌اند. با تبدیل آموزه‌های دینی و اخلاقی به عرف و سنت در جامعه می‌توان آن‌ها را نهادینه است، مانند سنت‌های مهمان‌نوازی یا صدقه که بر پایه‌ی آموزه‌های اخلاقی و فقهی شکل گرفته‌اند.
۲. روایت‌ها و داستان‌ها: روایت‌ها و داستان‌ها ابزارهای قدرتمندی برای انتقال ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اخلاقی‌اند.
۳. نمادها و آیین‌ها: نمادها و آیین‌ها، نشانه‌ها و مراسمی‌اند که ارزش‌ها و باورهای خاصی را بازتاب می‌دهند. برای نمونه، مراسم عزاداری محرم با نمادهای خاصی که در آن است، مفاهیمی مانند شجاعت، ایثار، و مقاومت در برابر ظلم را ترویج می‌کنند.
۴. شبکه‌های اجتماعی غیررسمی: شبکه‌های اجتماعی غیررسمی، شامل گروه‌ها، و ارتباطات فردی‌اند که خارج از چارچوب‌های رسمی عمل می‌کنند، مانند یک گروه ریش‌سفید محلی یا یک هیئت مذهبی. این شبکه‌ها می‌توانند به‌طور مؤثر آموزه‌های دینی و اخلاقی را در جامعه گسترش دهند.
۵. زبان و گفتمان روزمره: زبان و گفتمان روزمره شامل اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها، و گفتارهای رایجی است که ارزش‌ها و باورهای جامعه را بازتاب می‌دهند و آموزه‌های دینی و اخلاقی می‌توانند از طریق زبان و گفتمان روزمره در جامعه نهادینه شوند؛ مانند استفاده از ضرب‌المثل‌هایی مانند «دست بالای دست بسیار است»
۶. هنر و فرهنگ عامه :هنر و فرهنگ عامه شامل شعر، تعزیه، موسیقی، فیلم، و دیگر اشکال هنری است که ارزش‌ها و باورهای جامعه را بازتاب می‌دهند و در نشر آموزه‌های دینی و اخلاقی نقش مهمی دارند.
۷. رهبران غیررسمی: رهبران غیررسمی افرادی‌اند که بدون داشتن موقعیت رسمی، بر افکار و رفتار دیگران تأثیر می‌گذارند؛ مانند معلم، روحانی محل، یا افراد محترم جامعه که به‌طور غیررسمی بر دیگران تأثیر می‌گذارند.
۸. رسانه‌های اجتماعی و دیجیتال: رسانه‌های اجتماعی و دیجیتال به‌طور غیررسمی اطلاعات و ارزش‌ها را در جامعه گسترش می‌دهند و می‌توان از آن‌ها در نشر آموزه‌های دینی و اخلاقی استفاده کرد.

✨@haqnegar

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی