انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

چرا امامت بعد از ختم نبوت لازم است؟

جمعه, ۳ خرداد ۱۴۰۴، ۰۷:۰۲ ق.ظ

تداوم امامت پس از ختم نبوت:

امامت به عنوان یک مرحله تکاملی در هدایت بشر پس از ختم نبوت مطرح می‌شود. برای توضیح بیشتر و تکمیل این دیدگاه، می‌توان مسئله را به چند بخش تقسیم کرد:

مقدمه. تکامل تدریجی بشر و هدایت الهی
توضیح: در مسیر هدایت الهی، انسان از دوران ابتدایی خلقت تا زمان پیامبر خاتم (ص) مراحل مختلفی از تکامل عقلی و معنوی را پشت سر گذاشت. آدم (ع) به عنوان اولین پیامبر، هنوز شریعت کاملی نداشت، زیرا انسان‌ها در آن زمان به سطحی از عقلانیت و توانایی درک شریعت نرسیده بودند. با تلاش انبیاء بعدی و به‌ویژه نوح (ع)، بشر به تدریج به مرحله‌ای رسید که می‌توانست شریعتی را که شامل احکام و قوانین عملی برای زندگی است، درک کند. این مسیر تکامل ادامه داشت تا زمانی که خداوند ابراهیم (ع) را به امامت برگزید. این انتخاب نشانگر مرحله‌ای جدید از هدایت بشر بود، زیرا انسان به درجه‌ای از عقلانیت و تکامل معنوی رسیده بود که نیاز به راهنمایی بالاتر داشت.
نتیجه: انتخاب ابراهیم (ع) به عنوان امام پس از پیامبری نشان‌دهنده‌ی مرحله‌ای از تکامل بشری است که انسان‌ها نیاز به راهنمایی و هدایت عمیق‌تر و دقیق‌تری داشتند.

۱. امامت به عنوان تکامل‌یافته‌ترین شکل هدایت پس از نبوت
توضیح: پیامبر اکرم (ص) کامل‌ترین شریعت و نظام عملی زندگی را برای بشر آورد. این شریعت به عنوان آخرین و جامع‌ترین شریعت الهی، تمامی نیازهای انسان را برای هدایت و زندگی سالم در بر دارد. اما تکامل بشر به معنای رسیدن به سطحی از درک و فهم است که نه تنها به شریعت کامل نیاز دارد، بلکه نیازمند امامت عظمی به عنوان راهنمای معنوی و عملی در کنار شریعت است. در این دیدگاه، امامت پس از نبوت به عنوان نظامی بالاتر از هدایت عمل می‌کند، زیرا انسان به درجه‌ای از کمال عقلی رسیده که به امامانی با مرتبه‌ای بالاتر از پیامبران نیاز دارد.
مثال: همان‌طور که در دوران کودکی، انسان به معلمان ساده برای یادگیری الفبا نیاز دارد، در مراحل بالاتر تحصیل نیازمند اساتیدی با مرتبه علمی و معنوی بالاتر می‌شود. به همین ترتیب، بشر پس از طی مراحل تکاملی، نیازمند امامانی با علم و معرفتی بسیار بالاتر است که بتوانند راهبری الهی را به شکلی عمیق‌تر و جامع‌تر برای او انجام دهند.
نتیجه: پس از خاتمیت پیامبر اسلام (ص)، امامت به عنوان عالی‌ترین نظام هدایت، برای انسان‌های تکامل‌یافته ضروری است.

۲. نقش امامان در تحقق عملی شریعت کامل
توضیح: همان‌طور که رسول خدا (ص) کامل‌ترین شریعت را برای بشر آورد، امامان به عنوان جانشینان پیامبر، وظیفه دارند این شریعت را به درستی اجرا کنند و به مردم بیاموزند که چگونه در چارچوب این شریعت زندگی کنند. اگرچه انسان به درجه‌ای از کمال عقلی رسیده است که می‌تواند شریعت را درک کند، اما این به معنای توانایی کامل برای اجرای درست آن بدون راهنمایی معصوم نیست. امامان به عنوان معصومین، ضامن اجرای صحیح و عملی این شریعت هستند.
نتیجه: امامان پس از پیامبر وظیفه دارند که شریعت کامل اسلام را در جامعه اجرا کنند و از هرگونه انحراف و کج‌فهمی جلوگیری کنند.

۳. نیاز به امامان به عنوان معلمان معنوی برای دوره تکامل بشری
توضیح: در این دیدگاه، انسان به درجه‌ای از کمال رسیده است که نیاز به امامان معصوم به عنوان معلمان معنوی دارد که بتوانند مسیر صحیح هدایت را برای او تبیین کنند. در واقع، همان‌طور که انسان در دوران ابتدایی نیاز به معلمان ساده برای درک اصول اولیه دارد، در دوره تکامل بشری نیاز به معلمانی دارد که به طور کامل به اسرار الهی، علوم قرآن و حقایق غیبی آگاه باشند. این نقش را امامان بر عهده دارند، زیرا آن‌ها حاملان علم الهی و معارف عمیق معنوی هستند.
نتیجه: پس از ختم نبوت، امامان به عنوان معلمان عالی‌مرتبه‌ای که به اسرار و حقایق الهی آگاه هستند، نقش هدایت معنوی بشر را بر عهده دارند.

۴. پیوند میان نبوت و امامت: ضرورت امام برای تکامل نهایی بشر
توضیح: امامت به عنوان ادامه‌ی طبیعی نبوت، وظیفه دارد که مسیر تکاملی بشر را به سوی کمال نهایی هدایت کند. اگر نبوت تا مرحله‌ای انسان را هدایت کرده است، امامت مسئولیت دارد که این مسیر را تا رسیدن به کمال نهایی بشری ادامه دهد. امامان به عنوان واسطه‌های هدایت الهی، این وظیفه را دارند که انسان‌ها را در دوران پس از نبوت به سوی حقیقت نهایی و کمال معنوی هدایت کنند.
نتیجه: امامت، نه پایان هدایت، بلکه ادامه‌ی مسیر تکاملی نبوت است که انسان را به سوی کمال نهایی هدایت می‌کند.

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی