انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

☀️روش‌های ساختاری کردن احکام و قواعد کلامی، فقهی و اخلاقی ۱
ساختاری‌کردن احکام و قواعد کلامی، فقهی، و اخلاقی به معنای تبدیل این آموزه‌ها به قالب‌های عملیاتی مانند قانون، دستورالعمل، استاندارد، و شاخص‌های قابل اندازه‌گیری است. با این فرآیند به اجرایی‌شدن آموزه‌های دینی ممکن شده و امکان ارزیابی و نظارت بر آن‌ها نیز فراهم می‌شود. با ساختاری‌کردن این اصول، می‌توان نظام‌هایی طراحی کرد که همسو با ارزش‌های دینی و اخلاقی باشند و به نیازهای معاصر جامعه پاسخ دهند.
در این یادداشت تلاش می‌شود تعدادی از قالب‌های عملیاتی معرفی شود.
۱. سیاست: سیاست‌ها مجموعه‌ای از اصول و راهبردهایند که جهت‌گیری کلی یک سازمان یا نهاد یا جامعه را مشخص می‌کنند.
۲. قانون و مقررات: قوانین و مقررات، چارچوب‌های الزام‌آوری‌اند که توسط دولت‌ها یا نهادهای قانونی تصویب می‌شوند.
۳. دستورالعمل: دستورالعمل‌ها راهنمایی‌هایی‌اند که نحوه اجرای قوانین و مقررات را مشخص می‌کنند. برای مثال، پروتکل‌های اخلاقی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایند که رفتارهای اخلاقی را در یک حوزه‌ی خاص هدایت می‌کنند.
۴. برنامه‌ی اجرایی: برنامه‌ی اجرایی یک سند یا طرح عملیاتی است که به‌طور دقیق و گام‌به‌گام، اقدامات، مسئولیت‌ها، منابع، و زمان‌بندی لازم برای دستیابی به اهداف خاص را مشخص می‌کند. برنامه به عنوان یک نقشه‌ی راه عمل می‌کند و به سازمان‌ها یا افراد کمک می‌کند تا به‌طور نظام‌مند و کارآمد به سمت اهداف خود قدم بردارند.
۳. کد: کدها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های فنی‌اند که در نرم‌افزارها و سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند (مانند طراحی الگوریتم هوش مصنوعی به گونه‌ای که از سوگیری‌های غیر مجاز، مانند سوگیری نژادی، پرهیز کند).
۴. استاندارد: استانداردها معیارهایی‌اند که کیفیت، ایمنی، و کارایی محصولات و خدمات را تضمین می‌کنند (تعریف ذبح شرعی به عنوان استاندارد).
۵. نظام‌های گواهی‌نامه‌ای: نظام‌های گواهی‌نامه‌ای به منظور تأیید تطابق محصولات، خدمات، یا فرآیندها با استانداردهای خاص استفاده می‌شوند (مثال کاملاً عملیاتی شده: گواهی‌نامه‌های حلال برای محصولات غذایی)
۶. شاخص: شاخص یک معیار کمی یا کیفی است که برای اندازه‌گیری و ارزیابی وضعیت، عملکرد، یا پیشرفت در یک حوزه خاص استفاده می‌شود. شاخص‌ها به‌طور معمول قابل اندازه‌گیری و مقایسه‌اند و به تصمیم‌گیری و نظارت کمک می‌کنند (مانند پیدایش هلال برای ثبوت اول ماه).
۷. نشان‌گر: نشان‌گر یک علامت یا ویژگی است که به‌طور خاص برای شناسایی یا تشخیص یک وضعیت، پدیده، یا تغییر استفاده می‌شود. نشان‌گرها اغلب برای هشدار یا تأیید وجود یک شرایط خاص به کار می‌روند (مانند رؤیت هلال برای پیدایش آن)
⚡️زمانی که آموزه‌های دینی (اعم از آموزه‌های کلامی، فقهی، اخلاقی و معارف دیگر) به این قالب‌ها ترجمه شوند، می‌توان از نظام‌سازی دینی سخن گفت. بخشی از این نظام‌سازی به صورت خودکار در فرهنگ‌ها و ساختارهای اجتماعی انجام می‌شود. زمانی که آموزه‌های دینی (اعم از آموزه‌های کلامی، فقهی، اخلاقی، و معارف دیگر) به این قالب‌ها ترجمه شوند، می‌توان از نظام‌سازی دینی سخن گفت. بخشی از این نظام‌سازی به صورت خودکار در فرهنگ‌ها و ساختارهای اجتماعی انجام می‌شود، اما این ترجمه نیازمند تخصص‌های میان‌رشته‌ای است. همکاری متخصصان علوم دینی با متخصصان حوزه‌هایی مانند حقوق، مدیریت، فناوری، و علوم اجتماعی، کلید موفقیت در این فرآیند است.
✨@haqnegar

  • ابوالحسن حسنی

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی