انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین Human , intellect and Religion

فعالیت‌های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی

انسان، عقل و دین  Human , intellect and Religion

خداوند در دین اسلام چگونگی یک زندگی کامل و جامع خداپسندانه را برای همه‌ی افراد بشر، در هر شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی و فردی ترسیم کرده است و از بندگان خویش خواسته است تا آن گونه زندگی کنند؛ زیرا جز با آن به رستگاری نمی‌توانند برسند. اگر انسان آن گونه که خدا پسندیده، زندگی کند، حقّ تعالی نیز سفره‌ی نعمت‌های خویش را بر آنان می‌گسترد و به آنان آرامش عطا می‌کند که از بزرگترین نعمت‌ها است. با نگاهی به مفاد قرآن کریم و نیز روایات رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت او (عَلَیْهِمُ‏ السَّلَامُ‏) می‌توان دریافت که در این نحوه زندگی همه‌ی ابعاد فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مورد توجه بوده و همه‌ی قوای انسانی، مانند قوای معرفتی چون عقل، خیال و حس یا قوای انگیزشی گرایشی چون زیبادوستی، عواطف غریزی و شهوانی در جای خود به کار گرفته می‌شوند. در این نحوه زندگی برای باورها، عقاید، ملکات نفسانی، احساسات، حالات، دانستن‌ها، شناختن‌ها، فهمیدن‌ها، گرایش‌ها، روابط، موقعیت‌ها، نقش‌ها، جبهه‌بندی‌ها، اراده‌ها و حرکت‌های انسانی برنامه و قانون هست. به همین جهت است که می‌توان این دین را سازگار با فطرت انسانی دانست و ادعا کرد راه حل گره‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های حیات انسانی در این دین یافت می‌شود.
انسان از فطرت الهی برخوردار است. او با عقل ارزشمندی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد بین خیر و شر تشخیص دهد و راه حق را انتخاب کند. عقل هدیه‌ای از خداوند است و بقای انسانیت و رشد آن وابسته به استفاده‌ی بهینه از آن است. عقل انسان، به او امکان می‌دهد تا اعمال و افعال خود را با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی انتخاب کند. اما در عین حال، وحی به او کمک می‌کند تا عقل خود را به حداکثر ظرفیت ممکن به کار ببرند و از توهمات و خطرات خطاها دوری کنند.

چند سالی بود که این وبلاگ راکد مانده بود. اخیرا به همت جناب حجت الاسلام طالعی یزدی که از طلاب پرتلاش‌اند، دوباره این وبلاگ فعال شده است و از ایشان تشکر وافر دارم.

ابوالحسن حسنی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

۱) بنده در صحبت‌ها و مکتوباتی که داشتم بارها تأکید کرده‌ام که همه‌ی نظام‌های سیاسی مردمی‌اند، یعنی بدون رضایت و خواست مردم و مشارکت آنان، هیچ نظام سیاسی دوام نمی‌آورد؛ حتی آن نظام سیاسی که دیکتاتوری خوانده می‌شود. کاری که نظام‌های سیاسی انجام می‌دهند، تعیین نوع مردمی بودن و ساختار مشارکت مردم است.
۲) در جلساتی که در باب فقه انتخابات داشتم، همه‌ی ادله‌ی مربوطه تنها به نوع و جهت‌گیری مشارکت اشاره داشتند و هیچ یک فی حد نفسه ضرورت خود انتخابات را ثابت نمی‌کردند. بلکه ضرورت انتخابات با این ملازمه ثابت می‌شد که امروزه شکل در نظر گرفته شده برای مشارکت سیاسی انتخابات است.
۳) در باب مشارکت مردمی در حوزه‌ی اقتصاد و فرهنگ هیچ‌کس به رأی‌گیری و انتخابات فکر نمی‌کند، چون به حدی روش‌های مؤثرتر و دقیق‌تری برای مشارکت شناخته شده که جایی برای طرح انتخابات در این چنین حوزه‌هایی وجود ندارد.
۴) گزینه‌ی انتخابات برای مشارکت در عرصه‌ی سیاست و تقنین ناشی از دو امر است: الف) راه مؤثر دیگری شناخته شده نیست، ب) این گمان که نظام‌های سیاسی دو گونه‌اند: مشارکتی و غیر مشارکتی؛ و البته چنان که اشاره شد این گمان خطاست.
۵) به دو دلیل باید به فکر جایگزین‌هایی برای جهت و ساختار مشارکت مردمی باشیم:
الف) شکل فعلی مردم‌سالاری که چندین دهه اجرا شده چندان موفق نبوده است. برای مثال، در حوزه‌ی تقنین نارضایتی‌های علمی از قوانین مصوب در میان اهل علم دیده می‌شود. اما در حوزه‌ی سیاست و اجرا مسئله پیچیده‌تر است؛ فرض کنید که در کتاب درسی ۵۰ سال آینده نام رؤسای جمهور ایران بیاید و یک بند درباره‌ی سرنوشت آن‌ها نوشته شود. نوجوان آن زمان چه فکری درباره‌ی جمهوری اسلامی می‌کند؟ (نقدها متعدد است، به همین دو نکته اکتفا شد)
ب) پیدایش فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، توسعه‌ی سرزمینی انقلاب اسلامی، مرزناپذیری ولایت فقیه و مانند آن‌ها نیازمند یافتن الگوهای جدیدی برای مشارکت سیاسی است.
۶) حضرت آقا در روزهای قبل از انتخابات گذشته‌ی ریاست جمهوری فرمود: «امام انتخابات را مظهر مردم‌سالاری میدانست -و همین جور هم هست؛ یعنی امروز مردم‌سالاری و حضور مردم به وسیله‌ی انتخابات امکان‌پذیر است؛ ممکن است یک دورانی در آینده بیاید که انتخابات بی‌معنی بشود، شکلهای دیگری به وجود بیاید برای حضور مردم و اظهار نظر مردم؛ امروز انتخابات است.» (۱۴۰۰/۰۳/۱۴) شاید این دعوتی از اندیشمندان برای بررسی در صور جدید مشارکت سیاسی بود.
۷) کار بسزایی در این مورد که اقتضاء مردم‌سالاری دینی چه ساختاری از مشارکت است و انتخابات چه مناسبتی با آن دارد، انجام نشده است.
#آیااین‌انتخابات‌پل‌گذربه‌عصرجدیدی‌ازانقلاب‌اسلامی‌است؟

#این‌دعوتی‌ازاندیشمندان‌است

پ.ن: این مطلب را همین قدر نوشتم و تا انتخابات نکته‌ی جدیدی در این رابطه نخواهم نوشت. اما بعد از انتخابات تلاش می‌کنم نکات دیگری را متذکر شوم.

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی