رسشهایی برای تأمل3: ملاکات بایسته و شایسته برای تعریف یک رشتهی درسی در ایران
چه تعریفی از رشتهی درسی دارید و آن را با کدام ممیزات از مفاهیم مشابه متمایز میسازید؟
تعریف یک عنوان جدید در رشتههای درسی چه جایگاه و چه اثری در نظام آموزشی و پژوهشی دارد؟
با چه معیاری شاخهای از یک دانش، به ضرورت باید تبدیل به یک رشتهی درسی شود؟
آیا نوع رشتههای علمی تعریف شده در کشورهای جهان اول میتواند معیار مناسبی برای تعریف رشتهی درسی در ایران باشد؟ اساساً این معیار را باید در چه رتبهای ملاحظه کرد؟
هویت اسلامی و شیعی در تعریف رشتههای جدید در ایران در چه رتبهای به عنوان معیار باید لحاظ شوند؟
از هویت ایرانی، چه شاخصههایی باید در تعریف رشتههای درسی مورد توجه باشد؟
با توجه به جایگاه منطقهای و جهانی ایران در حال و آینده، به ویژه ایرانی که میخواهد برای آیندهی جهان طرحی نو در افکند، چه معیارهایی باید برای تعریف رشتههای درسی باید در نظر گرفته شود؟
ساختار، فرهنگ و سنخ نهادهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در ایران، منطقه و جهان مستلزم لحاظ چه معیارهایی برای تعریف رشتههای درسی در ایران هستند؟
از جهت امکانات لازم، اعم از فضای آموزشی و پژوهشی، کتاب، استاد و غیره چه شاخصههایی باید در تعریف رشتهها در نظر گرفته شود و از جهت اهمیت این نحوه امور چه رتبهای در تعریف معیار تعریف رشته خواهند داشت؟